چکیده:
ارزشگذاری کسبوکارهای نوپا همواره موضوعی مهم در مذاکرات میان کارآفرینان و سرمایهگذاران بوده است. بررسی پژوهشهای موجود نشان میدهد علیرغم اهمیت موضوع، شناخت کافی در مورد این بخش مهم وجود ندارد و شناسایی راهحل مناسب هم برای کارآفرینان و هم برای سرمایهگذاران لازم و ضروری است. پژوهشهای انجامشده در زمینه ارزشگذاری کسبوکارهای نوپا بر این نکته تاکید داشتهاند که ارزشگذاری چنین کسبوکارهایی به دلایل متعدد امری پیچیده و دشوار است. هدف از این پژوهش بررسی چالشهای نظام ارزشگذاری شرکتهای نوپای فناوری اطلاعات ایران بوده است. با توجه به فقدان پژوهشهای کافی در این خصوص در ایران، همچنین پنهان بودن جنبههای مختلف مسئله و تفاوتهای میان روشهای پژوهش کیفی و کمی، حوزه موردمطالعه این پژوهش نیازمند پژوهشهایی کیفی بود. در ابتدا ادبیات مرتبط با این حوزه مرور شد و مدلهای کمی و کیفی ارزشگذاری شرکتهای نوپا بررسی شدند. با روش کیفی و با استفاده از مصاحبه به جمعآوری داده در خصوص نحوه ارزشگذاری شرکتهای نوپای فناوری اطلاعات در ایران و ضعفها و چالشهای این فرایند پرداخته شد و با خبرگان ارزشگذاری و سرمایهگذاری بر روی شرکتهای نوپای فناوری اطلاعات مصاحبه شد. مصاحبههای انجام شده به روش «تحلیل تم» بررسی شدند و پس از تحلیل مصاحبهها، سه تم اصلی (وضعیت فعلی حوزه ارزشگذاری شرکتهای نوپا در ایران، چالشهای دستیابی به مدل کاربردی بومی برای ارزشگذاری شرکتهای نوپا، چالشهای حوزه ارزشگذاری شرکتهای نوپا در ایران) و دوازده زیرتم شناسایی شد.
خلاصه ماشینی:
بدین صورت باوجود چالش های متعدد و وجود روش های مختلف ، این سؤال مطرح است که چگونه ارزش گذاری شرکت های نوپا را در عمل انجام دهیم ؟ و مدلی مناسب برای ارزش گذاری کسب وکارهای نوپا در زمینه فناوری اطلاعات با توجه به شرایط و اقتضائات کشور به چه شکل است ؟ در پژوهش های پیشین به شکل پراکنده در خصوص این عوامل و روش ها بحث شده است و پژوهشی جامع در 1.
با توجه به عدم وجود چارچوب مشخص در این حوزه و فقدان تحقیقات مناسب در زمینه چالش های ارزشگذاری شرکت های نوپای ایرانی، برای این منظور سعی شده بر اساس روش کیفی، با انجام مصاحبه با خبرگان صنعت و تحلیل تم بر روی یافته ها، به چارچوبی در این خصوص دست یافت .
Mason Stark (رجوع شود به تصویر صفحه) ازآنجاکه در کسب وکارهای نوپای کشور، در مرحله تولد و بلوغ این صنعت هستیم ، یکی از اهداف آموزشی اساتید کارآفرینی در مقوله ارزش های نهایی، استقرار کسب وکارهای دانشجویی عنوان شده است (الیاسی و فرخ ، ١٣٩١).
او بر اساس پژوهش های خود بر روی کسب وکارهای نوپای فناورانه در آمریکا و نحوه خرید سهام آن ها، چارچوب بسیار مناسبی از عوامل مهم برای سرمایه گذاران در ارزش گذاری این کسب وکارها ارائه کرده است .
Academic Press The determinants of startup valuation in the venture .
com/abstract=999263 Company valuation methods.
M. Valuation of Startups Investment Attractiveness Based on Neuro-Fuzzy .
Computers :Risk-Based New Venture Valuation Technique .
Journal of Business Valuation .