چکیده:
پژوهش حاضر به تبیین جامعه شناختی رابطه سبک زندگی و شادمانی اجتماعی پرداخته است. روش به کار رفته در این پژوهش، پیمایش است. جامعه آماری، دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر جهرم هستند که 400 نفر به عنوان نمونه تعیین، و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامهای مشتمل بر چهار مقیاس شادمانی، سبک زندگی ورزشی، مصرف گرایی و مدیریت بدن است. که جهت اعتبار مقیاس متغیر وابسته (شادمانی) و متغیرهای مستقل (مصرف گرایی و سبک ورزشی) از روش اعتبار سازه به کمک تکنیک تحلیل عاملی و جهت اعتبار مدیریت بدن از اعتبار محتوا استفاده شده است. جهت پایایی، از شیوه هماهنگ درونی به روش آلفای کرانباخ استفاده شده است. نتایج توصیفی پژوهش بیانگر آن هستند که میانگین نمره شادمانی دانش آموزان در سطح متوسط رو به بالا است. نتایج تحلیلی پژوهش نشان میدهند که در بین سازههای تحقیق، ابعاد سبک زندگی مصرف گرا (شناختی، احساسی، تمایل به عمل) بر شادمانی اجتماعی و شناختی، سبک زندگی ورزشی(کل) برشادمانی (کل) ، سبک ورزشی (بعد سلامت) بر ابعاد شادمانی، مدیریت بدن بر بعد اجتماعی شادمانی تأثیر دارند و در بین متغیرهای جمعیتی رابطه سن، پایه تحصیلی، درآمد خانواده، طبقه اجتماعی با شادمانی دانشآموزان معنادار میباشد. تبیین متغیر وابسته بر حسب مجموع متغیرهای مستقل، بیانگر آن استکه چهار متغیر بعد توجه به ورزش، درآمد خانواده، پایه تحصیلی و طبقه اجتماعی متوسط به ترتیب قوی ترین پیش بینی کنندههای شادمانی اجتماعی هستند و قادرند 145/0 از تغییرات شادمانی اجتماعی(کل) را تبیین کنند.
خلاصه ماشینی:
تبيين جامعه شناختي رابطه سبک زندگي و شادماني اجتماعي (مورد مطالعه : دانش آموزان دبيرستاني شهر جهرم ) 3 سعيد کارگر١*، محمدتقي ايمان ٢، محمدتقي عباسيشوازي ١- کارشناسي ارشد جامعه شناسي دانشگاه شيراز، شيراز، ايران .
نتايج تحليلي پژوهش نشان مـيدهنـد کـه در بـين سـازه هـاي تحقيـق ، ابعـاد سـبک زندگي مصرف گرا (شناختي، احساسي، تمايل به عمل ) بر شادماني اجتماعي و شناختي، سـبک زنـدگي ورزشـي(کل ) برشـادماني (کـل ) ، سـبک ورزشـي (بعـد سـلامت ) بـر ابعـاد شـادماني، مديريت بدن بر بعد اجتماعي شادماني تأثير دارند و در بين متغيرهاي جمعيتـي رابطـه سـن ، پايـه تحصيلي، درآمد خانواده ، طبقه اجتماعي با شادماني دانش آموزان معنادار ميباشـد.
براي مثال بـر اسـاس 1 Galatzer 2 Pascal 3 Marshall Reeve 4 Craft 5 Positive Psychology 6 Sligman 7 Csikszentmihaly 8 Myers 9 Peterson پژوهشي در سطح بين المللي از سـال ١٩٩٥-٢٠٠٥ سـطح شـادي رتبـه ايـران در بـين ٩٥ کشـور مورد مطالعه ٥٣-٥١ بوده است (رباني و همکاران ، ٣:١٣٩٠).
کــوپر و اورارک ٧ (٢٠١٠)، نيــز تحقيقــي بــا 1 Diener 2 Bocock 3 Bococ 4 Veblen 5 Brown 6 Huang 7 Cooper & O, Rourkev عنوان "بررسي نشـاط در بـين ٣١٢ دانـش آمـوزان ابتـدايي اسـتراليا"، انجـام دادنـد، نتـايج ايـن پژوهش نشان داد، احساس دوستي، متعلقات و خـوش بينـي، شـاخص هـاي تأثيرگـذار بـر نشـاط دانش آموزان بوده اند.
A Theoretical Conjecture on the Relationship Between Consumption, Culture and Subjective Well-Being at the National Level, Journal of Happiness Studies, 3: 23-36.