چکیده:
این پژوهش با هدف تحلیلی جامعهشناختی عوامل مؤثر بر گزینش شغل زنان در خارج از منزل انجام شده است و بر اساس پارادایم و معرفت علمی تحقیق، روش کمی برای سنجش متغیرهای مورد بررسی انتخاب شده است. نمونه پژوهش تعداد 384 نفر از زنان 18 تا 60 ساله شهر اهواز هستند که اطلاعات آماری به کمک پرسشنامه از آنها جمعآوری شده است. نتایج پژوهش در بحث تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان میدهد که مقدار ضریب همبستگی بین کل متغیرها 439/0 است که نشان میدهد بین مجموعه متغیرهای مستقل و وابسته تحقیق همبستگی نسبتاً قوی وجود دارد. اما مقدار ضریب تعیین تعدیل شده برابر با 321/0 بوده گویای این واقعیت آماری است که 32 درصد از کل میزان گرایش به مشاغل خارج از منزل وابسته به 4 متغیر مستقل؛ عامل قدرت، عامل اقتصادی، عامل جامعهپذیری و عامل روان شناختی است. به عبارت دیگر متغیرهای مستقل 32 درصد واریانس متغیر وابسته گرایش به مشاغل بیرون از خانه را برآورد (پیشبینی) میکنند.
خلاصه ماشینی:
اما مقدار ضريب تعيين تعديل شده برابر با ٠/٣٢١ بوده گوياي اين واقعيت آماري است که ٣٢ درصد از کل ميزان گرايش به مشاغل خارج از منزل وابسـته بـه ٤ متغير مستقل ؛ عامل قدرت ، عامل اقتصادي، عامل جامعه پذيري و عامـل روان شـناختي اسـت .
بنابراين از دورترين دوره هاي تاريخ تا عصر حاضر، هرگاه زنان فرصتي بـه دسـت آورده انـد، نسبت به وضع موجود و سنت هاي جاري حاکم بر جامعه خود اعتراض کرده و خواسـتار رفـع تبعيض موجود بين خود و مردان شده انـد و ايـن اعتراضـات عمـدتا در مسـايلي ماننـد گـزينش مشاغل و ورود آنان به عرصه هاي عمومي نشان داده شده است .
نقـش زنـان در بـازار کار ايران نياز به بررسي از جنبه هاي مختلف به ويژه توسعه منابع انسـاني، ارزش هـاي اجتمـاعي، شرايط خانوادگي و سياست هاي اشتغال دارد (زراء و منتظرحجت ، ١٣٨٤: ٨٢).
همچنين اعداد به دست آمده ؛ يعني سطح معناداري کمتر از ٥ درصد (٠٠٠٠=sig) و ضريب همبسـتگي پيرسـون مثبـت (**٠٥٩٨=r) مـيتـوان ايـن نتيجـه گرفت که رابطه مستقيم و معني داري بين ميزان عامل قدرت و شدت گـرايش زنـان بـه اشـتغال خارج از منزل وجود دارد.
همچنين اعداد به دست آمده ؛ يعني سطح معناداري کمتر از ٥ درصد (٠٠٠٠=sig) و ضريب همبسـتگي پيرسـون مثبـت (**٠٤٢١=r) مـيتـوان ايـن نتيجـه گرفت که رابطه مستقيم و معني داري بين ميزان عامل خانواده و شدت گرايش زنان بـه اشـتغال خارج از منزل وجود دارد.