چکیده:
ﻫﺪف اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮرﺳﯽ راﺑﻄﻪ ﺑﯿﻦ ﺳﺒﮏ زﻧﺪﮔﯽ دﺑﯿﺮان ﺑﺎ ﻣﯿﺰان ﻣﺴﺆوﻟﯿﺖ ﭘﺬﯾﺮی آﻧﺎن در ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﻣﻠﮑﺎن ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﺳﺒﮏ ﻫﺎی زﻧﺪﮔﯽ ﻋﻨﺼﺮی ﻣﻬﻢ در ﺗﺮﺳﯿﻢ ﮐﺮدن آﯾﻨﺪه دﻧﯿﺎی اﻓﺮاد ﻫﺴﺘﻨﺪ و ﻻزم اﺳﺖ ﺗﺎ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر آﻣﺎده ﺷﺪن اﻓﺮاد ﺑﺮای روﯾﺎروﯾﯽ ﺑﺎ واﻗﻌﯿﺖ ﻫﺎ و ﻣﺴﺆوﻟﯿﺖ ﻫﺎ، روﻧﺪ اﯾﺠﺎد ﺗﺤﻮل و ﺗﺄﺛﯿﺮ ﮔﺬاری آن ﻫﺎ را ﺑﺮ اﺳﺎس اﻟﮕﻮی زﻧﺪﮔﯽ ﺳﻨﺘﯽ و ﻣﺪرن و ﺑﺎ ﻋﻨﺎﯾﺖ ﺑﻪ وﺿﻌﯿﺖ ﺟﺎﻣﻌﻪ در ﺣﺎل ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻣﻮرد ﺑﺤﺚ و ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار ﮔﯿﺮد. روش ﺗﺤﻘﯿﻖ ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری آن دﺑﯿﺮان ﻣﺸﻐﻮل ﺑﻪ ﺗﺪرﯾﺲ در ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﻣﻠﮑﺎن، ﮐﻪ ﺗﻌﺪاد آن ﻫﺎ ﺑﺮ اﺳﺎس آﺧﺮﯾﻦ آﻣﺎر آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﮐﻞ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺑﺮاﺑﺮ 420 ﻧﻔﺮ اﺳﺖ و ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ آن ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻓﺮﻣﻮل ﮐﻮﮐﺮان 200 ﻧﻔﺮ و ﺷﯿﻮه ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﻃﺒﻘﻪ ای ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ اﻧﺘﺨﺎب ﮔﺮدﯾﺪ. اﺑﺰار ﺗﺤﻘﯿﻖ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻣﺤﻘﻖ ﺳﺎﺧﺘﻪ اﺳﺖ. ﺑﺮای اراﺋﻪ ﻧﺘﺎﯾﺞ از روش ﻫﺎ و آﻣﺎره ﻫﺎی ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ و ﻧﯿﺰ ﺑﺮای آزﻣﻮن ﻓﺮﺿﯿﻪ ﻫﺎ از آزﻣﻮن t ﻣﺴﺘﻘﻞ و ﮐﯽ دو اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ داده ﻫﺎ ﺑﺎ ﻧﺮم اﻓﺰار اس ﭘﯽ اس اس اﻧﺠﺎم ﮔﺮدﯾﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﯿﺎﻧﮕﺮ وﺟﻮد راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﯽ دار ﺑﯿﻦ ﺳﺒﮏ زﻧﺪﮔﯽ و ﻣﯿﺰان ﻣﺴﺆوﻟﯿﺖ ﭘﺬﯾﺮی دﺑﯿﺮان ﺑﻮد. ﻃﺒﻖ آزﻣﻮن t ﻣﯿﺰان ﻣﺴﺆوﻟﯿﺖ ﭘﺬﯾﺮی و اﺑﻌﺎد آن ﺑﻪ ﻏﯿﺮ از ﺑﻌﺪ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺑﺮ اﺳﺎس ﺳﺒﮏ زﻧﺪﮔﯽ دﺑﯿﺮان ﻣﺘﻔﺎوت ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪ و دﺑﯿﺮاﻧﯽ ﮐﻪ ﺳﺒﮏ زﻧﺪﮔﯽ ﻣﺪرن داﺷﺘﻨﺪ ﻣﺴﺆوﻟﯿﺖ ﭘﺬﯾﺮﺗﺮ از ﺳﺎﯾﺮﯾﻦ ﺑﻮدﻧﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻣﯿﺰان ﻣﺴﺆوﻟﯿﺖ ﭘﺬﯾﺮی ﺑﺮ اﺳﺎس ﺟﻨﺴﯿﺖ دﺑﯿﺮان ﻧﯿﺰ ﻣﻌﻨﯽ دار ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪ و دﺑﯿﺮان ﻣﺮد ﻣﺘﻌﻬﺪﺗﺮ و ﻣﺴﺆوﻟﯿﺖ ﭘﺬﯾﺮﺗﺮ از زﻧﺎن ﺑﻮدﻧﺪ. وﻟﯽ ﺑﯿﻦ ﺟﻨﺴﯿﺖ و ﺳﺒﮏ زﻧﺪﮔﯽ دﺑﯿﺮان راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﯽ داری ﺑﻪ دﺳﺖ ﻧﯿﺎﻣﺪ. در ﻣﺒﺤﺚ ﺗﻌﻬﺪ و ﻣﺴﺆوﻟﯿﺖ ﺑﺎﯾﺪ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﺳﺎﯾﺮ ﻋﻮاﻣﻞ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ از ﺟﻤﻠﻪ ارزش ﻫﺎ و ﻧﮕﺮش ﻫﺎ را در ﻣﯿﺰان ﻣﺴﺆوﻟﯿﺖ ﭘﺬﯾﺮی دﺑﯿﺮان ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻗﺮار داد.
خلاصه ماشینی:
106 دیدگاه های نظری مرتبط با مسؤولیت پذیری از نظر دورکیم انسان موجودی است دو بعدی که یک بعد آن بدن و میل و اشتهای او و بعد دیگر شخصـیت اجتماعی وی است از میان دو بعد مذکور، تنها بعد اجتماعی توسط جامعه جنبه انسانی پیدا میکنـد و انسـان به معنای کامل آن شکل میگیرد به نظر دورکیم ، حالات نفسانی و نیازهای انسان به وسـیله اخـلاق مشـترک تحت نظر قرار میگیرد قواعد اخلاقی دارای خصوصیات اجباری هستند و اخلاق جمعـی هـم بـه صـورت بیرونی و هم از طریق درونی افراد را تحت فشار قرار میدهند.
«سبک زندگی» نیز به عنوان یکی از اصطلاحات علوم اجتماعی، پیوند مستقیم و وثیقی با مجموعه ای از مفاهیم دارد؛ مفاهیمی مانند: عینیت و ذهنیت ، فرهنگ و جامعه ، فرهنگ عینی و ذهنی، صورت (شکل ) و محتوا، رفتار (نگرش ، ارزش و هنجار)، اخلاق و ایدئولوژی، سنت و نوگرایی، شخصیت ، زیبایی شناسی سلیقه و بدون شناخت این روابط ، درک درستی از سبک زندگی و نظریه های مربوط به آن به دست نخواهد آمد.
فرضیه های تحقیق ١- میزان مسؤولیت پذیری دبیران بر اساس سبک زندگی آنان متفاوت است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج تحقیق میزان مسؤولیت پذیری دبیران بر اساس سبک زندگی آن ها طبق آزمون تفاوت میانگین متفاوت بـه دسـت آمد و میزان مسؤولیت پذیری در دبیران با سبک مدرن بیشتر از سبک سنتی بوده است .
میزان مسؤولیت پذیری دبیران در بعد اجتماعی بر اساس سبک زندگی آن ها طبق آزمون تفاوت میانگین متفاوت به دست آمد و میزان مسؤولیت پذیری اجتماعی در دبیـران بـا سـبک زنـدگی مـدرن بیشـتر از سبک زندگی سنتی بوده است .