چکیده:
مقاله حاضر براساس بخشی از یافتهها و نتایج تحقیق در باب رفتارهای پر خطر و آسیب شناسی محیطهای دانشجویی کشور تدوین و تنظیم گردیده است. جامعه آماری تحقیق (N) شامل 337 نفر دانشجوی زن و مرد در همهی رشتهها و در کلیه مقاطع تحصیلی است که از بین 12680 دانشجوی شاغل به تحصیل در دانشگاه اصفهان و با استفاده از روش نمونه گیری احتمالی طبقه ای انتخاب شدهاند. جهت آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته و با استعانت از آزمون (IAT) دیویس، آزمون (yas) یانگ و پرسشنامه انزوا (GPIUS) و عزّت نفس روزنبرگ استفاده شده است. شش فرضیه براساس دیدگاه شناختی- رفتاری دیویس، نظریه اعتیاد محور یانگ و تئوری عزّت نفس روزنبرگ تنظیم گردید. براساس نتایج حاصل میانگین ساعات استفاده از اینترنت برای کاربران 21:48 ساعت در هفته با میانگین 3:42 ساعت در روز میباشد. 34 درصد کاربران، به اینترنت اعتیاد داشتند و همهی آن ها درجات مختلفی از افت تحصیلی و کاری، احساس ضعف و ناتوانی در انجام امور، اجتماع گریزی، تنهایی و انزوای اجتماعی و بیتمایلی به روابط و تعاملات بین فردی را از خود نشان دادندو همچنین تمایل پسران به اینترنت شیوع و تداول اینترنت در میان پسران بیش از دختران دانشجو بوده است. به طور کلّی طبق نتایج معناداری بین دختران و پسران در میزان اعتیاد به اینترنت شدیدتر از دختران بوده است. اعتیاد به اینترنت در سن 24 سالگی در مقایسه با سایر سنین بیشتر بوده است. طبق یافته های این تحقیق جوانان مورد مطالعه از قابلیت های ارتباطی اینترنت به طرز موثر بهره گرفته و اینترنت را مکان خوبی برای خودداری و ایجاد ارتباط یافتهاند. چت، استفادهی علمی و آموزشی، استفاده از اینترنت به عنوان یک رسانه و چک کردن ایمیل به ترتیب دارای بیشترین تعداد کاربر در جامعه ی مورد مطالعه بوده است.
خلاصه ماشینی:
جدول شماره ٢٠: ضریب همبستگی وی کرامر میان متغیر عزت نفس و جنس نتایج حد معناداری (P)Sig به دست مقدار ضریب وی متغیر آمده کرامر عزت نفس / جنس ٠/٠٥ ٠/٣١١ ٠/٠٦٣ بحث و نتیجه گیری تحقیق حاضر با استناد از رویکردی پس رویدادی و با استفاده از روش پیمایش به مطالعه اعتیاد اینترنتی با تأکید عوارض روانی و اجتماعی آن در میان دانشجویان کلیه ی رشته ها و در سه مقطع لیسانس ، فوق لیسانس و دکتری دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی ٩٠-١٣٨٩ پرداخته است .
نتایج به دست آمده نشان می دهد وضعیت سرمایه فرهنگی معلمان در مقایسه با منزلت اجتماعی در سطح مطلوبی قرار دارند و آنها در ابعاد مختلف سرمایه فرهنگی به خصوص بعد تجسم یافته که مهارتها و توانایی های شخصی را شامل می شود نمره بهتری کسب کرده اند.
در بررسی فرضیه های تحقیق نیز می توان گفت : بین سرمایه فرهنگی و احساس منزلت اجتماعی همبستگی مثبت وجود دارد.
همچنین ابعاد سه گانه سرمایه فرهنگی در احساس منزلت اجتماعی تأثیر مثبت و معنی داری دارد با این تفاوت که میزان همبستگی بعد نهادی در مقایسه با سایر ابعاد بیشتر است .
جدول شماره (٥): خلاصه مدل رگرسیون ١١٦ متغیرها مقیاس متغیرها نوع آماره مقدار سطح معنی داری (P) همبستگی آزمون رابطه سرمایه فرهنگی و منزلت اجتماعی فاصله ای – فاصله ای پیرسون r ٠/٨٥٨ ٠/٠٠٤ ضریب همبستگی چندگانه R برابر با ٠/٧٢٣ و ضریب تعیین تعدیل شده (R٢) ٠/٣١ میباشد به این معنی که در مجموع ٣١ درصد تغییرات منزلت اجتماعی به متغیرهای مورد بررسی در این تحقیق می باشد.