چکیده:
شناخت سلیقهها و ترجیحات افراد جامعه در مصرف کالاهای فرهنگی ازجمله موسیقی میتواند مشخصکننده نوع و ساختار روابط اجتماعی و میزان تعامل افراد در قشرهای مختلف اجتماعی باشد. مصرف هر موسیقی معانی دارد که میتواند انعکاس وضعیت زندگی یک جامعه یا گروه باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی جامعهشناختی مصرف موسیقی در بین جوانان سبزوار با استفاده از روش تحقیق پیمایشی و تکنیک پرسشنامه بر روی 400 نفر از جوانان صورت گرفته است. روش نمونهگیری، طبقهای و سپس خوشهای چندمرحلهای انتخاب گردید. نتایج نشان داد که مصرف موسیقی بهصورت معکوسی با دینداری رابطه معنیدار دارد. به این معنا که با افزایش دینداری شخص از میزان مصرف موسیقی، میزان علاقه به موسیقی خارجی، فعالیت موسیقیایی و میزان علاقه به خوانندههای زن کاسته و بر میزان علاقه به خوانندگان مرد افزوده میگردد. بین میزان سرمایه فرهنگی پاسخگویان و مصرف موسیقی توسط آنها ارتباط معناداری وجود دارد. با افزایش سرمایه فرهنگی، مصرف موسیقی شخص در تمامی ابعاد آن افزایش مییابد. پایگاه اجتماعی والدین؛ میزان مصرف، علاقه، فعالیت، شناخت و کاربری موسیقیایی را توضیح میدهد و مصرف موسیقی خارجی و علاقه به خوانندههای زن نمایانگر این است که شخص از وضعیت نابسامانی برخوردار است.
خلاصه ماشینی:
پایگاه اجتماعی والدین ؛ میزان مصرف ، علاقه ، فعالیت ، شناخت و کاربری موسیقیایی را توضیح میدهد و مصرف موسیقی خارجی و علاقه به خواننده های زن نمایانگر این است که شخص از وضعیت نابسامانی برخوردار است .
مبنی بر اینکه طبقات برتر جامعه دارای ذائقه های برتر و طبقات پایین جامعه دارای ذائقه عامیانه هستند اما پترسون این نظریه را که بین مصرف کالاهای فرهنگی و طبقه اجتماعی رابطه تنگاتنگی وجود دارد رد می کند.
پایگاه اقتصادی و اجتماعی وضعیت روحی و روانی مصرف موسیقی سرمایه فرهنگی و دینداری سرمایه اجتماعی مدل نظری تحقیق فرضیه های تحقیق فرضیه های تحقیق به قرار زیر است : بین میزان دین داری پاسخگویان و مصرف موسیقی توسط آن ها ارتباط معناداری وجود دارد.
86 93 مطالعات علوم اجتماعی ایران ، سال سیزدهم ، شماره چهل وهشتم ، بهار ١٣٩٥ یافته های تحقیق بر اساس تحقیق مصرف موسیقی در بین جوانان شهر سبزوار به قرار زیر توصیف می گردد: جدول شماره ٢: توزیع درصد پاسخگویان برحسب متغیرهای تحقیق میزان گرایش میزان مصرف موسیقی میزان علاقه به موسیقی میزان فعالیت موسیقیایی میزان دانش موسیقیایی میزان کاربری موسیقی خیلی کم ١٠ ٥٣ 33.
آزمون فرضیه اول بین میزان دین داری پاسخگویان و مصرف موسیقی توسط آن ها ارتباط معناداری وجود دارد.
آزمون فرضیه دوم بین میزان سرمایه فرهنگی پاسخگویان و مصرف موسیقی توسط آن ها ارتباط معناداری وجود دارد.
023 آزمون فرضیه سوم بین میزان سرمایه اجتماعی پاسخگویان و مصرف موسیقی توسط آن ها ارتباط معناداری وجود دارد.