چکیده:
تحقیقات متعددی درباره بازاره محیطء فرهنگ و پایداری فرهنگی در ایران و سراسر دنیا ارائه شده است که هرکدام از
زاویهای خاص موضوع را ارزیابی نموده و به نتایج متفاوتی نیز دست یافتهاند. این تحقیق به تاثیر خلق یک کاربری مانند
یک راستهبازار اتفاق محورء بر پارامترهای فرهنگی بهعنوان هدف اول؛ خلق فضاهایی جدید و رویدادهایی تازه در
بازار بر پایداری فرهنگی و محیطی بهعنوان هدف دوم؛ و شناخت مفهوم فرهنگ بهعنوان هدف سوم پرداخته است. این
تحقیق توصیفی-تحلیلی با استفاده از منابع کتابخانهای و مطالعات میدانی میباشد. مطالعات میدانی از طریق پرسشنامه و
در زمینه فرضیه تحقیق است. جامعه آماری تحقیق شهروندان شهر شیراز هستند که روزانه در بازارهای مختلف این شهر
حضور مییابند. در این راستا عوامل زمینهای و جمعیت شناختی نظیر سن» جنسیت تاهل» سطح تحصیل, شغل» دلیل
حضور در بازار و میزان حضور در بازار بهعنوان عوامل جمعیت شناختی در توزیع پرسشنامه مدنظر بوده است. حجم نمونه
تعداد ۱۷۶ نفر از شهروندان بودهاند که بهصورت ساده تصادفی انتخاب شدند و پاسخ به سوّالات از طریق یک طیف
لیکرت پنجتایی از خیلی کم تا خیلی زیاد میباشد. آلفای کرونباخ تحقیق عدد ۰/۹۰ میباشد که سطح پایایی و روایی
بالایی را گزارش میکند. همچنین از طریق مصاحبه با شهروندان نظرات کاملتری از آنها به دست آمده است. پرسشنامه
با کمک نرمافزار 50355 بررسیشده و نتایج بهصورت توصیفی و تحلیلی شده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که:
فرضیههای تحقیق مورد تائید میباشد و بر این اساس با خلق یک کاربری مانند یک راستهبازار اتفاق محورء میتوان
پارامترهای فرهنگی مانند اتفاقات جمعی را افزایش داد. همچنین با خلق فضاهایی جدید و رویدادهایی تازه که مطابق با
فرهنگ مردم یک شهر باشندء میتوان به اثربخشی هر چه بیشتر در زمینه پایداری فرهنگی و محیطی کمک کرد
خلاصه ماشینی:
گي روشه ، استاد دانشگاه مونترال کانادا، با استفاده از تعريف تايلور و محققان ديگر فرهنگ را اينگونه تعريف ميکند: «فرهنگ مجموعه بهم پيوسته اي از شيوه هاي تفکر احساس و عمل است که کم و بيش مشخص است و توسط تعداد زيادي از افرادي فراگرفته ميشود و بين آنها مشترک است و دو شيوه عيني و نمادين به کار گرفته ميشود تا اين اشخاص را به يک جمع خاص و متمايز مبدل سازد» [١٢].
برخي از تعاريف فرهنگ در سطور ذيل آورده ميشود: «فرهنگ عبارت است مجموعه اي از عقايد، عادات ، فرم ها و هنرهاي متعلق به جمعي از انسان ها در زمان و مکان مشخص » (به تصویر صفحه رجوع شود) «فرهنگ عبارت است از سيستم رفتارها و حالتهاي متکي برضمير ناخودآگاه » «فرهنگ عبارت است از ارتباط متقابل سه عامل : ارزشها با روابط و ساختارها ي اجتماعي » «فرهنگ عبارت است از رفتار متعارف و مرسوم جامعه ، فرهنگ بر همه کنش هاي فرنفوذ ميکند حتي اگر وي به دشواري از آن آگاه باشد» [٩].
E - F انحراف معيار ميانگين سوال (پارامترهاي محيطي ) (به تصویر صفحه رجوع شود) ٤ -٣- يافته ها فرضيه دوم فرضيه : به نظر ميرسد با خلق فضاهايي جديد و رويدادهايي تازه که مطابق بافرهنگ مردم يک شهر باشند، ميتوان به اثر بخشي هر چه بيشتر در زمينه پايداري فرهنگي و محيطي کمک کرد و همين امر باعث پايداري کاربري نيز ميشود.