چکیده:
در سالهای اخیر همکاری الکترونیک به عنوان یکی از استراتژیهای جدید تعامل و رقابت در دستور کار سازمانها بهویژه دانشگاهها قرار گرفته است. هدف از انجام این پژوهش بررسی عوامل تعیینکننده پذیرش همکاری الکترونیک در دانشگاه سیستان و بلوچستان است. ماهیت تحقیق توصیفی- پیمایشی است و حجم نمونه مورد مطالعه 102 نفر است که به روش نمونهگیری قضاوتی هدفمند انتخاب شدهاند. برای تجزیهوتحلیل دادههای پرسشنامه از آزمونهای t، همبستگی پیرسون، فریدمن و رگرسیون چندمتغیره استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که از میان عوامل مورد مطالعه، کنترل رفتاری درک شده بیشترین تاثیر و تصویر ذهنی کمترین تاثیر را بر پذیرش همکاری الکترونیک دارد. سایر عوامل اثرگذار بر پذیرش همکاری الکترونیک به ترتیب میزان اثرگذاری عبارتند از: وضعیت منابع تسهیلکننده، مزیت نسبی، سهولت استفاده درکشده، اعتماد، تسهیم اطلاعات، سودمندی درکشده، خودکارآمدی، قابلیت سازگاری درکشده و پیچیدگی. انتظار میرود جامعه مورد مطالعه این پژوهش با اتخاذ راهبردهای مناسب رفتاری امکان پذیرش بیشتر و توسعه همکاریهای الکترونیک را فراهم آورند.
خلاصه ماشینی:
هدف از انجام این پژوهش بررسی عوامل تعیینکننده پذیرش همکاری الکترونیک در دانشگاه سیستان و بلوچستان است.
یافتههای تحقیق نشان میدهد که از میان عوامل مورد مطالعه، کنترل رفتاری درک شده بیشترین تأثیر و تصویر ذهنی کمترین تأثیر را بر پذیرش همکاری الکترونیک دارد.
مدل پذیرش ابزار همکاری الکترونیک (Turel, 2008:4 &Zhang) ملندز و همکاران نیز در سال (2008) پژوهشی با عنوان «عوامل مؤثر بر کاربرد فناوری همکاری الکترونیک در بین دانشجویان مدیریت» انجام دادند.
,2012) پیشینه تجربی تحقیق در این قسمت تحقیقات مرتبط با عوامل مؤثر بر پذیرش همکاری الکترونیک مورد بررسی قرار گرفته است.
در این مطالعه با توجه به بررسی ادبیات، مدلی با استفاده از نظریه تئوری تجزیهشده رفتار برنامهریزیشده، تئوری اشاعه نوآوری، ویژگیهای روابط بین سازمانی و ویژگیهای همکاری الکترونیک جهت تعیین عوامل مؤثر بر پذیرش همکاری الکترونیک ارائه شده است.
مدل مفهومی تحقیق عوامل تعیینکننده پذیرش همکاری الکترونیک که در مدل مفهومی فوق گنجانده شده است توسط برخی از پژوهشها پشتیبانی میشود که خلاصه این پژوهشها در جدول زیر آمده است.
نتایج مقایسه میانگین رتبههای 11 عامل دارای بالاترین تأثیر در پذیرش همکاری الکترونیک (رجوع شود به تصویر صفحه) مأخذ: یافتههای پژوهش نتایج تحلیل رگرسیون و جدول زیر با توجه به مقدارR چندگانه (965/0) نشان از توان بالای مدل برای پیشبینی متغیر وابسته یعنی پذیرش همکاری الکترونیک دارد.
A panel study for the influential factors of the adoption of CRM system, International Journal of Electronic Business Management, 4(5), 410-418.