چکیده:
این پژوهش به منظور بررسی رابطه مشارکت والدین با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی شهر گرگان با روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی انجام گردید. جامعه آماری پژوهش را والدین دانش آموزان پسر مشغول به تحصیل در پایه پنجم ابتدایی شهر گرگان که طبق آمار اداراه آموزش و پرورش شهر گرگان 2950 نفر بود، تشکیل می داد. از این جامعه آماری تعداد 320 نفر با استفاده از جدول نمونه گیری کرجسی و مورگان و با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شد. داده های مورد نیاز برای متغیر مشارکت والدین از طریق پرسشنامه استاندارد مارگارت جمع آوری شد. معدل دانش آموزان هم به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه مشارکت والدین توسط متخصصان و اساتید مورد تایید و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ برابر93/. به دست آمد. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی(آزمون T تک گروهه، همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری) تجزیه و تحلیل گردید. نتایج به دست آمده نشان داد بین مشارکت والدین با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین مولفه های نظارت والدین و ارتباط آموزشی توان پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را دارند ولی مولفه انتظارات والدین توان پیش بینی پیشرفت تحصیلی را ندارد.
خلاصه ماشینی:
نتایج پژوهش زارعی و همکاران (٢٠١٧) که با هدف تبیین اثر بخشی مشارکت والدین ، معلم و دانش آموزان بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان سال سوم متوسطه به روش شبه آزمایشی 1- Synder 2- Milis 3- Christensen 4– yun & Kusum 5- Sun 6- Friend& cook 7- Margaret انجام گردیده ، نشان داد مشارکت والدین و معلمان باعث بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان شده است .
لذا با توجه به اهمیت موضوع ، پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به این سؤالات میباشدکه : میزان مشارکت والدین در امور مدرسه دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی شهر گرگان چگونه است ؟ آیا بین مشارکت والدین با پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد؟ و آیا مولفه های مشارکت والدین تا چه اندازه پیشرفت تحصیلی را پیش بینی میکند؟ با توجه به مطالب فوق مدل مفهومی پژوهش که بیانگر رابطه بین متغیر مستقل و وابسته میباشد در شکل زیر ترسیم گردیده است : 1- Dhingra,, Manhasand Sethi به تصویر صفحه مراجعه شود.
بحث و نتیجه گیری پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین مشارکت والدین با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه پنجم شهر گرگان انجام شده است که نتایج به دست آمده نشان داد رابطه مؤلفه های مشارکت والدین (انتظارات والدین ، ارتباط آموزشی و نظارت والدین ) با پیشرفت تحصیلی معنادار میباشد.
همچنین تحقیق حاضر در پایه پنجم مقطع ابتدایی انجام شده و در این مقطع دانش آموزان در سنی هستند که خانواده ها بیش تر درگیر امور آموزشی و درسی فرزندان خود هستند به همین خاطر میزان مشارکت والدین بیشتر گزارش گردیده است .
یافته سوال دوم تحقیق حاکی از آن است که بین مؤلفه های مشارکت والدین در امور آموزشی و درسی دانش آموزان با پیشرفت تحصیلی آنان رابطه معنیداری وجود دارد.