خلاصه ماشینی:
"در سال 1993 در کنفرانس هلسینکی کریدورهای مهم سیاسی/تجاری که به خصوص در بخش حمل و نقل تبلور یافته،به شرح زیر طراحی شده و مورد توجه کلیه بنگاههای اقتصادی غربی-اعم از اروپا،امریکا و کانادا- قرار گرفته است: مسیر کریدورها کریدور شماره 1:هلسینکی-تالین-ورشو- ریگا-کالینینگراد-گدانسک کریدور شماره 2:برلین-ورشو-مینسک- مسکو-نیژنینووگراد کریدور شماره 3:برلین-درسدن-ورشو- لووف-کیف کریدور شماره 4:برلین-پراگ-بوداپست- کنستاتزا-سالونیکا-استانبول کریدور شماره 5:ونیز-تریسیت-کوپر- اوبلیانا-بوداپست-اوژگورود-لووف شاخه براتیسلاوا:زیلینا-کوسیکا-اوژگورود شاخه ریگا:زاگرب-بوداپست شاخه پیوس:سارایوو-اوسیجک-بوداپست کریدور شماره 6:گدانسک-گروژیادز-ورشو -کاتووایس-زیلینا کریدور شماره 7:دانوب کریدور شماره 8:دانوب-تیران-اسکوپیه- صوفیا-وارنا(بعد تکمیل شده و تبدیل به تراسیکا شد.
) کریدور شماره 9:هلسینکی-سنتپترزبورگ -مسکو-پاکوف-کیف-لوباسوکا-چیسینا- بوخارست-دیمتیروگراد-الکساندروپولی A:لوباسوکا-اودسا B:کیف-مینسک-ویلنیوس-کاناس- کلایپدا-کالینینگراد(مشهور به کریدور شمال-جنوب با در نظر گرفتن جوانب و شاخههای فرعی آن) کریدور شماره 10:سالزبورگ-اوبلیانا- زاگرب-بلگراد-نیس-اسکوپیه-ولوس- تسالونیکا A:بوداپست-نویسد-بلگراد B:نیس-صوفیا-به همراه کریدور 5 به سمت استانبول C:ولوس-بیتولا-فلورنیا از طریق اگناتیا نقش جمهوری اسلامی ایران در ترانزیت کالا مشارکت فعالانه و استفاده از کریدورهای دهگانه نه تنها به عنوان یک الگوی استراتژیک تجاری برای کشور ما قابل بررسی است،بلکه در عمل میبایستی به عنوان زمینهساز تحولات زیربنایی کشور در ارتباط با تجارت داخلی در دو قاره اروپا و آسیا مطرح باشد."