چکیده:
پژوهش حاضر که با هدف بررسی ارتباط دینداری و سلامت اجتماعی در بین دانش آموزان دبیرستانهای دهاقان است، یک پژوهش میدانی با تکنیک پیمایش است و برای جمع آوری دادهها از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی دانش اموزان دبیرستانهای شهر دهاقان است که تعداد 367 نفر از آنها به عنوان حجم نمونه انتخاب شدهاند. در این پژوهش بر اساس نظریههای گلاک و استارک و کییز به بررسی ارتباط بین ابعاد مختلف دینداری یعنی دینداری اعتقادی، پیامدی، مناسکی، تجربی و عاطفی با سلامت اجتماعی دانش آموزان پرداخته شده است. یافتههای پژوهش حاضر حاکی از ارتباط بین تمامی ابعاد دینداری و سلامت اجتماعی دانش آموزان است. در این میان قویترین متغیر بعد مناسکی (42/0) و ضعیف ترین متغیر بعد پیامدی (18/0) است.
.
خلاصه ماشینی:
پـژوهش حاضـر کـه بـا هدف بررسي ارتباط دينداري و سلامت اجتماعي در بين دانش آمـوزان دبيرسـتان هـاي دهاقـان اسـت ، يـک پـژوهش ميـداني بـا تکنيـک پيمـايش اسـت و بـراي جمـع آوري داده هـا از ابـزار پرسشنامه استفاده شده است .
بنابراين تأثير دينداري بر سلامت اجتمـاعي مسأله اي اساسي است و در همين راستا پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به اين سـؤال اصـلي اسـت که آيا بين دينداري و سلامت اجتماعي در ميان دانش آموزان دبيرستان هاي شهر دهاقان ارتباط وجود دارد؟ مباني نظري پژوهش - نظريه هاي دينداري دورکيم نظريه پردازي است که بيشترين تاثير را بر جامعه شناسي دين داشته است .
است ، لذا همبستگي مثبت ، با شدت متوسط و بـا جهـت مسـتقيم بـين دو متغير دينداري اعتقادي و سـلامت اجتمـاعي وجـود دارد؛ بـدين صـورت کـه هرچـه دينـداري اعتقادي دانش آموزان بيشتر باشد سلامت اجتماعي آنها بيشتر خواهـد شـد.
است ، لذا همبستگي مثبت ، با شدت متوسـط و بـا جهـت مسـتقيم بـين دو متغيـر دينـداري مناسـکي و سـلامت اجتمـاعي وجـود دارد؛ بـدين صـورت کـه هرچـه دينداري مناسکي دانش آموزان بيشتر باشد، سلامت اجتماعي آنها بيشتر خواهد شد.
است ، لذا همبستگي مثبت ، با شدت متوسـط و بـا جهـت مسـتقيم بين دو متغير دينداري عاطفي و سلامت اجتماعي وجود دارد؛ بدين صورت که هرچه دينـداري عاطفي دانش آموزان بيشتر باشد سلامت اجتماعي آنها بيشـتر خواهـد شـد.
ميباشـد و چون اين عدد کوچکتر از ٠,٠٥ است ، لذا بين دو متغير بعد تجربي دينداري و سلامت اجتماعي دانش آموزان همبستگي معناداري وجود دارد.
همچنين بين دو متغير بعد عاطفي دينداري و سلامت اجتماعي دانش آموزان همبستگي معناداري وجود دارد.