چکیده:
در این مقاله با استفاده از نظریۀ بازیها (بازی علامتدهی بهطور خاص) و اصول مشارکت گرایس که مبتنی بر منظور و معناست، سعی شده است با کمک روش تحلیل محتوای کرپیندورف (2004)، به تجزیه و تحلیل چند مکالمۀ استخراج شده از فیلمهای ژانر درام اجتماعی پرداخته شود تا نشان دهیم استفاده از نظریۀ بازیها در کاربردشناسی میتواند منجر به پدید آمدن ساختار جدیدی از اصل همکاری گرایس شود. بدین منظور از میان فیلمهای تولیده شده در سال 96 در ژانر درام اجتماعی چندین مکالمه که نقضکنندۀ هریک از اصول چهارگانۀ گرایس بودند انتخاب و پس از تحلیل محتوا نقش نظریۀ بازیها در آنها نیز اعمال شد. نتایج تحلیل محتوا و اعمال نظریۀ بازیها نشان داد در مواردی که از نظر گرایس عدم هریک از قواعد باعث عدم برقراری ارتباط میشود، نظریه اجتماعی بازیها این خلاء و نقیضه را پوشش میدهد.
In this paper, using the theory of games (game marking in particular) and the principles of Grus's participation, which is based on purpose and meaning, it has been attempted, by means of the analysis of the content of Kerpindorff (2004), to analyze several conversations extracted from drama genre films Social theory to show that the use of the theory of games in applied science can lead to the emergence of a new structure of the principle of grace cooperation. For this purpose, among the films produced in the 1996 social drama genre, several conversations that violated each of the four principles of grays were chosen and, after analyzing the content, the role of the theory of games was applied to them. The results of content analysis and the theory of games showed that in the cases where, according to Grice, the lack of any of the rules leads to a lack of communication, the social theory of games covers this vacuum and falsehood.
خلاصه ماشینی:
ارائه مدل نوین اصل همکاری اجتماعی مبتنی بر نظریۀ بازیها در زبان شناسی اقتصادی 3 محسن قاسمی ١، رویا صدیق ضیابری ٢*، رضا خیرابادی ١- گروه زبانشناسی واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران ٢- گروه زبانشناسی واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران ٣- عضو هیأت علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی چکیده در این مقاله با استفاده از نظریۀ بازیها (بازی علامت دهی به طور خاص ) و اصول مشارکت گرایس کـه مبتنـی بـر منظـور و معناسـت ، سـعی شـده اسـت بـا کمـک روش تحلیـل محتـوای کرپیندورف (٢٠٠٤)، به تجزیـه و تحلیـل چنـد مکالمـۀ اسـتخراج شـده از فـیلم هـای ژانـر درام اجتماعی پرداخته شود تا نشان دهیم استفاده از نظریۀ بازیها در کاربردشناسی میتواند منجر بـه پدید آمدن ساختار جدیدی از اصل همکاری گرایس شود.
گرایس ٤ (١٩٧٥)، اصـل همکـاری را بـا چهـار قاعـدة کلـی آن ، 1 Theoretical 2 Game Theory 3 Janos von Neumann 4 Paul Grice به عنوان رهنمود ارتباط ایده آل در معنیشناسـی و ارتبـاط مطـرح کـرده اسـت .
در واقع ساختار اصلی نظریۀ بـازیهـا در بیشـتر تحلیـل هـا شـامل 1 Game Theory 2 Sender 3 Receiver ماتریسی چند بعدی است که در هر بعد مجموعه ای از گزینه ها قرار گرفته اند که در آرایـه هـای این ماتریس نتایج کسب شده برای عوامـل در ازاء ترکیـب هـای مختلـف از گزینـه هـای مـورد انتظار است (عبدلی، ١٣٩٥).