چکیده:
هدف این مقاله تبیین منطق برنامه درسی آموزش علوم بر
مبنای فلسفه علم رئالیسم استعلایی باسکار است که به روش
استنتاجی انجام گردید. به این منظور در آغاز هسته مرکزی رئالیسم
استعلایی که بر سه عنصر واقعگرایی هستیشناختی» نسبیگرایی
معرفت شناختی و عقلانیت داوری تمرکز دارد» معرفی و در آدامه
پیامدهای آن برای منطق برنامه درسی آموزش علوم استنتاج گردید.
یافته های پژوهش نشان داده ترکیب واقعگرایی هستیشناختی و
نسبیگرایی معرفت شناختی رویکرد واقع گرایی سازهگرایانه را برای
منطق آموزش علوم به ارمغان می آورد؛ در واقعگرایی سازه گرایانه
علم اگرچه محصول تخیل خلاقانه انسان است. اما همواره معطوف
به واقعیت بیرونی است. پنابراین در آموزش علوم علاوه بر به
رسمیت شناختن فعالیت دانشآموزان به عنوان سازندههای فعال
دانش» بر مشاهده و ارتباط با واقعیت بیرونی نیز تاکید میشود.
همچنین عنصر سوم فلسفه باسکار, عقلانیت داوری است که رویکرد
انتقادی را برای آموزش علوم توصیه کرده است. رویکرد انتقادی»
آموزش علوم را به سمت تفکر انتقادی و معیارهای منطقی برای
قضاوت بین نظریه ها و ایده های رقابتی سوق می دهد.