چکیده:
باتوجهبه اهمیت مفهوم تعلیموتربیت رضوی و لزوم ایجاد و نشر آن در جامعه، هدف این پژوهش، بررسی این مفاهیم در سینمای مستند «رضای رضوان» بوده است. روش این تحقیق، ترکیبی (کمّی و کیفی) است. مهمترین مولفهها و مصادیق تعلیموتربیت رضوی در فیلم «رضای رضوان» عبارتند از: 1. امید به خدا؛ 2. تلاش برای رسیدن به اهداف؛ 3. دوری از آرزوهای خیالی؛ 4. امید به گذشت از خطا؛ 5. تمرکز بر واقعبینی و پذیرش حقایق؛ 6. امید به آینده. یافتهها بیانگر این است که نشر آموزههای رضوی در جامعه، وجود نظام تعلیمی و تربیتی، تغییر در محتوای فیلمهای تعلیمی با اندیشه رضوی، استفاده از اندیشههای رضوی در امور جامعه، ایجاد محیط امن و فضای سالم و وجود مدیران دولتی و غیردولتی متخصص و آشنا به ادبیات تعلیمی رضوی، به افزایش روحیه تعلیمی و تربیتی رضوی بین مردم خصوصا جوانان خواهد انجامید.
خلاصه ماشینی:
مؤلفه های ادبیات تعلیمی و تربیتی رضوی در سینمای مستند ایران (موردکاوی: مستند رضای رضوان ، اثر مجید مجیدی) رضا صفری * اسماعیل بنیاردلان ** وحید یامین پور *** محمدرضا شریف زاده **** دریافت مقاله : ١٣٩٧/٠٥/٠٩ پذیرش نهایی: ١٣٩٧/٠٧/١٦ چکیده باتوجه به اهمیت مفهوم تعلیم وتربیت رضوی و لزوم ایجاد و نشر آن در جامعه ، هدف این پژوهش ، بررسی این مفاهیم در سینمای مستند «رضای رضوان » بوده است .
ازآنجاکه در این روش ، ادبیات تعلیمی رضوی، به عنوان مفهوم محوری و مؤلفه های آن ، به عنوان مفهوم سازمان دهنده و زیرمؤلفه های تعلیم وتربیت رضوی، به عنوان مفاهیم پایه ، درنظر گرفته شده است و در برخی موارد، مضمون و واحد تحلیل ، یکی است ، لذا با استفاده از روش تحلیل مضمون مؤلفه های تعلیم وتربیت رضوی از مستند «رضای رضوان »، استخراج میشود.
در دقیقه ٣ و ١١ فیلم «رضای رضوان »، این مسئله به خوبی نشان داده شده است ؛ یعنی باتأکیدبر اندیشه های رضوی درخصوص ادبیات تعلیمی و تربیتی، آنکه درنهایت باید درجهت رفع مشکلات و انتخاب مسیر تصمیم بگیرد، خود انسان است .
(مبانی نظری و تحول بنیادین در نظام تعلیم وتربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران ) ٢ ـ از بیانات مقام معظم رهبری در جمع کارکنان سازمان صدا و سیما ١٣٨٣/٢/٢٨ منابع ارجمند، مهدی (١٣٧٦)، سینمای متعالی، تهران : دفتر پژوهش های سینمایی، انتشارات سوره مهر.
London and New York Cinema concept and practice.