چکیده:
یکی از راههای اشاعه فرهنگ اقتصاد مقاومتی در جامعه، آموزش اقتصاد مقاومتی است و آموزش اقتصاد مقاومتی میتواند درزمره آموزشهای ضروری نظام آموزش رسمی و عمومی قرار گیرد. ازاینرو، پژوهش حاضر درپی شناسایی اهداف (شایستگیها) یادگیری آموزش اقتصاد مقاومتی متناسب با نظام آموزش رسمی و عمومی ایران بوده است. این پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی است که برای انجام آن از روشهای مطالعه کتابخانهای، تحلیل محتوا، پیمایشی و جستار نظرورزانه استفاده شده است. جامعه پژوهشی شامل دو جامعه منابع مطالعاتی و صاحبنظران اقتصاد و برنامهریزی درسی بوده که نمونه موردنظر از آنها با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده است. تجزیهوتحلیل اطلاعات بهدستآمده نیز با روش تحلیل محتوای کیفی انجام شده است. یافتههای پژوهش شامل 13 هدف کلی یا شایستگی یادگیری است که ازمنظر منابع مطالعاتی و دیدگاه صاحبنظران در نظام آموزش رسمی و عمومی قابل پیگیری هستند تا محتوا و فرصتهای یادگیری مناسبی برای آنها پیشبینی شود.
خلاصه ماشینی:
پس رسیدن به توسعه اقتصادی آن هم با رویکرد اقتصاد مقاومتی نیز نیازمند ترویج دانش ، ارزش ها، باورها و همچنین مهارت هایی بین مردم است و این امر خود مستلزم ارائه آموزش های لازم به آنان است .
با تأملی بر اهمیت اقتصاد مقاومتی و نیاز مبرم شرایط اقتصادی امروز کشور به این راهبرد اقتصادی میتوان دریافت که این موضوع از اولویت بالایی برخوردار است و ازآنجاکه نیاز جامعه به عنوان یکی از مبانی اساسی برنامه درسی باید مورد توجه قرار گیرد، اقتصاد مقاومتی به عنوان نیاز جامعه امروز و حتی آینده ایران نباید در برنامه درسی مورد غفلت واقع شود و 1 - Sahlberg 2 - Walstad & Watts 3 - Infusion Approach ضروری است که اقدامات مناسب برنامه ریزی درسی برای نهادینه سازی اقتصاد مقاومتی در وجود و شخصیت مردم جامعه به طور عام و دانش آموزان و نسل آینده به طورخاص صورت پذیرد.
ازاین رو، این پژوهش به دنبال شناسایی اهداف یادگیری اقتصاد مقاومتی برای نظام آموزش رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران است تا مطابق دیدگاه آیزنر (٢٠٠٥: ٢٤ ـ ١٧) زمینه تعیین و سازماندهی محتوا و همچنین تصمیم گیری درباره سایر عناصر برنامه درسی اقتصاد مقاومتی ، فراهم آید.
ازاین رو، در اقتصاد مقاومتی که به دنبال کاهش آسیب پذیری و افزایش تاب آوری اقتصاد هستیم ، ضروری است این مهم درک شده و تلاش برای استفاده بهینه و حداکثری از منابع موجود و ارتقای بهره وری صورت پذیرد و این اتفاق در وجود دانش آموزان شکل پذیرد.