چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر نقاشی درمانی بر کاهش روان پریشی دانش پسر مدارش ابتدایی
شهرستان ابتدایی شهرستان گچساران بود. متغیرهای پژوهش حاضر سلامت روانی با ابعاد (اضطراب،
خصومت، جسمانی کردن، حساسیت بین فردی، وسواس، فوبیا، پارانویا روان پریشی) بود. جامعه پژوهش
٩٢ مشغول - حاضر شامل کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان گچساران بود که درسال تحصیلی ٩٣
تحصیل بودند
حجم نمونه پژوهش حاضر به تعداد ٥٠ نفر بود که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند.
این پژوهش از نوع شبه آزمایش است. متغیرمستقل نقاشی درمانی است و متغیر وابسته کاهش روان پریش میباشد. ابزار اندازهگیری پژوهش حاضر فهرت تجدید نظر شده علائم روانشناختی (SCL90-R) بود.
جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون اماری t برای گروههای مستقل استفاده شد. نتایج حاصل نشان داده
که بین روان پریشی دانش آموزانی که آنها نقاشی را دریافت نکرده بودند تفاوت معنا داری وجود دارد.
بنابراین میتوان به آنها نتیجه گرفت که دانش آموزانی که به انها آموزش نقاشی درمانی داده شده بود
نسبت به انها که این اموزش را دریافت نکرده بودند روان پریشی کمتری دارند
خلاصه ماشینی:
٢ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال چهارم ، شماره سه ؛ تابستان ١٣٩٨ * * * * * مقدمه : نقاشي، بازي، طنز وهنر به يک خانواده رفتاري تعلق دارند و به اين دليل به منزله انعکاس مجموعه ساختهايي هستند که کودک در دسترس خود دارد اما در هر حال اين فعاليت ها در چهار راه جهان بروني (واقعيت بروني) و جهان دروني (واقعيت دروني) قرار دارند و زمينه را براي بيان تعارض ها يا تضادها بين اين دو دسته واقعيت فراهم مي سازند (١٣، ١٣٨٧) از حدود پايان نخستين سال زندگي، بسياري از کودکان ، فعاليتي که ميتوان آن را ترسيم يا دقيق تر بگوييم «نگاره گري» ناميد از خود نشان ميدهند.
هر تجربه اي که کودک کسب ميکند، ديد او وسيع تر و رشد مغزي او پروده تر ميشود (صرافان ١٣٨٧، ١٧٧) مارگات نامبورگ ١پس از سال ها تجربه در کار با کودکان دريافت که بين نقاشيهاي کودکان و روان درماني، نوعي ارتباط وجود دارد و بيان آزاد هنر کودکان ميتواند اساس معالجات روان درماني باشد (لويک ،٢ ١٩٨٣، ٢٩) نقاشي به کودک امکان ميدهد که قدرت و قابليت خلاقيت خود را بشناسد.
لذا اين پژوهش با هدف اثر نقاشي درماني بر کاهش روان پريشي دانش آموزان پسر مدارس ابتدايي گچساران انجام گرفت .
پژوهش حاضر نشان داد که نقاشي درماني بر کاهش روان پريشي افراد گروه آزمايش مؤثر بوده است در تبيين پژوهش حاضر ميتوان بيان کرد از آنجايي که نقاشي زبان کودک است .