چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی آموزش مدیریت زمان برکاهش تعلل ورزی تحصیلی و اضطراب
دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه در سال تحصیلی 93-92 انجام شد. روش نمونه گیری
هدفمند بوده به این ترتیب که ابتدا پرسشنامههای تعلل ورزی و اضطراب بر روی ٤٠٠ نفر از دانشجویان از
رشته های مختلف اجرا شد سپس از میان ٢٨٠ نفری که دچار تعلل ورزی تحصیلی واضطراب بودند، ٦٠ نفر
انتخاب (افرادی که مایل به شرکت در این پژوهش بودند) و در دو گروه آزمایش و کنترل به صورت
تصادفی جایگزین شدند. روش تحقیق نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود.
مداخلات آموزشی مدیریت زمان بر روی گروه آزمایش اجرا شد در حالی که گروه کنترل در فهرست
انتظار قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه تعلل ورزی سولومون- راث بلوم و پرسشنامه اضطراب بک
بود. اطلاعات به دست آمده در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج
تعلل ورزی دانشجویان در امتحان و انجام تکالیف شده است= (P<%5)اما آموزش این مهارت بر کاهش تعللورزی در مقاله نویسی دانشجویان تاثیری نداشت (P<%5) همچنین تفاوت معناداری در نمره های اضطراب برای شرکت کنندگان گروه آزمایش درمقایسه با گروه کنترل وجود داشت (P<%1)
یافته های پژوهش بر آموزش مدیریت زمان بر کاهش تعلل ورزی تحصیلی و اضطراب دانشجویان دختر
تاکید داشت.
خلاصه ماشینی:
com چکيده پژوهش حاضر با هدف بررسي اثر بخشي آموزش مديريت زمان برکاهش تعلل ورزي تحصيلي و اضطراب دانشجويان دختر دانشگاه آزاد اسلامي واحد کرمانشاه در سال تحصيلي٩٣-٩٢ انجام شد.
اطلاعات به دست آمده در دو سطح توصيفي و استنباطي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت و نتايج پژوهش بر اساس روش تحليل کوواريانس نشان داد که مداخلات آموزشي مديريت زمان منجر به کاهش تعلل ورزي دانشجويان در امتحان و انجام تکاليف شده است (٥%≥p).
Decisional Procrastination اثربخش آموزش مهارت مديريت زمان بر کاهش تعلل ورزي تحصيلي و اضطراب دانشجويان دختر / ٢٩ تعلل ورزي روان رنجورانه ١ (اليس و ناوس ، ١٩٧٩)، تعلل ورزي وسواس گونه ٢ (فراري، ١٩٩١).
در تحليل اين فرضيه ها به عنوان مولفه هاي اصلي تعلل ورزي تحصيلي ميتوان گفت که مديريت زمان بر عملکرد تحصيلي دانشجويان دختر (در زمينه آمادگي براي امتحان و انجام تکاليف ) ٣٨ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال چهارم ، شماره سه ؛ تابستان ١٣٩٨ * * * * * تاثير مثبتي داشته ، زيرا مديريت زمان شامل مجموعه اي از راهبردها براي کمک به افراد جهت غلبه بر نقايص استفاده از زمان است و با آموزش اين مهارت به دانشجويان ميتوان نگرش آنها به زمان را تغيير داد و با فراگيري روش برنامه ريزي کوتاه مدت و بلندمدت در افزايش عملکرد تحصيلي آنها گام موثري برداشت .