چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین رضایت شغلی با سلامت روان و شادمانی معلمان انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی معلمان مقطع ابتدایی ناحیه دو شهر کرمان در سال تحصیلی 98-1397 می باشد. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای تک مرحله ای از بین کلیه مدارس ابتدایی ناحیه دو شهر کرمان پانزده مدرسه به صورت تصادفی انتخاب و تمام معلمان این مدارس ١٦٠ معلم ( ١١٠ زن و 50 مری) به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و به پرسشنامه رضایت شغلی اسمیت و همکاران(1969) پرسشنامه سلامت روان گلدبرگ ( ١٩٩٠ ) و مقیاس شادکامی آکسفورد (OHI) پاسخ دادند. داده ها با استفاده از روش های آماری نظیر فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد ضریب همبستگی سلامت روان با رضایت شغلی کل49% بود که در سطح P<0/01 رابطه مثبت و معناداری بین آنها وجود دارد. ضریب همبستگی شادمانی با رضایت شغلی کل 46% شادمانی با رضایت شغلی کل P<0/01 رابطه مثبت و معنادار بین آنها وجود دارد.
نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد از بین رضایت شغلی و مولفه های آن، بهترین متغیرهای پیش بینی
کننده سلامت روان، حقوق، اهمیت کار و رضایت شغلی (کل) هستند و حدود ٤١ درصد واریانس مربوط
به سلامت روان به وسیله آنها تبیین می شوند. همچنین از بین رضایت شغلی و زیرمقیاسهای آن، بهترین
متغیرهای پیشبینی کننده شادمانی معلمان، همکاران و رضایت شغلی (کل) هستند و حدود ٣٣ درصد
واریانس مربوط به شادمانی معلمان به وسیله آنها تبیین می شوند.
خلاصه ماشینی:
آموزش و پرورش در صورتي به اهداف خود دست خواهد يافت که سلامت روان عوامل اجرايي به خصوص معلمان که موفقيت آموزش و پرورش در دستيابي به اهداف حول محور فعاليت هاي آنها ميچرخد، مطلوب باشد، ولي آنچنان که مشاهده ميشود آموزش و پرورش به تمام اهداف خود دست نمييابند و نقص ها و کاستيهايي در زمينه عملکرد معلمان اين سازمان مشاهده ميشود که لازم است جهت رفع اين کاستيها، علل و عواملي که زمينه ساز ناکارآمدي معلمان ميشود، شناسايي گردد و به صورت ريشه اي گام هايي در جهت بهبود فعاليت هاي معلمان به خصوص معلمان دوره ابتدايي که قرار است دانش آموزان را براي ورود به مقاطع بالاتر آماده کنند، برداشته شود که لازمه رفع اين مشکلات انجام پژوهش هايي در زمينه عوامل موثر بر سلامت روان و درک نقش آنها در بهبود و يا تضعيف سلامت روان و روحيه معلمان ميباشد، در راستاي توجه به همين امر، مسأله مهم و محوري اين پژوهش اين است که آيا بين رضايت شغلي با سلامت روان و شادماني معلمان رابطه معنادار وجود دارد؟ اهميت و ضرورت تحقيق امروزه آموزش و پرورش همگاني به عنوان يکي از ارکان توسعه پايدار شناخته شده است و هر کشوري در جهان بخش بزرگي از درآمد ملي خود را براي گسترش ، بهبود و کارآيي آن اختصاص مي دهد.
در نتيجه مديران بايد نه تنها به بررسي پيرامون شغل بپردازند و بر آن رابطه بين رضايت شغلي با سلامت روان و شادماني معلمان مقطع ابتدايي ناحيه دو شهر کرمان / ٨٣ نظارت کنند، بلکه از توجه به نگرشهاي کارکنان خود به ديگر بخشهاي زندگي غافل نباشند.