چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه رفتارهای خودشکن تحصیلی با دشواری های تنظیم هیجان وافق
زمانی دانش آموزان دخترمقطع متوسطه اجراشده است.
در این پژوهش ٣٠٨ نفر از دانش آموزان به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شده و
پرسشنامه های رفتارهای خودشکن کانینگهام ( ٢٠٠٧ )، چشم انداز زمان زیمباردو وبوید ( ١٩٩٩ ) و مقیاس
دشواری در تنظیم هیجان گرتز و روئمر ( ٢٠٠٤ ) را تکمیل نمودهاند. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از
آماره ضریب رگرسیون چندگانه صورت گرفت. تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده نشان دادکه بین
دشواریهای تنظیم هیجان و افق زمانی با رفتارهای خودشکن تحصیلی رابطه معنادار وجود دارد. یعنی
مولفه های تنظیم هیجان در ابعاد دشواری در انجام رفتار هدفمند، فقدان آگاهی هیجانی، دسترسی محدود
به راهبردها و عدم وضوح هیجانی با رفتارهای خودشکن تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت و معناداروجود
دارد. در رابطه بین افق زمانی بارفتارهای خودشکن تحصیلی نیزبین مولفه های دیدگاه زمانی گذشته منفی،
گذشته مثبت، آینده، متعالی آینده و حال معتقد به سرنوشت با رفتارهای خودشکن تحصیلی دانش آموزان
رابطه مثبت و منفی معنادار وجود دارد. دشواری های تنظیم هیجان و افق زمانی قادر به پیش بینی رفتارهای خودشکن تحصیلی هستند
خلاصه ماشینی:
در اين پژوهش ٣٠٨ نفر از دانش آموزان به روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي انتخاب شده و پرسشنامه هاي رفتارهاي خودشکن کانينگهام (٢٠٠٧)، چشم انداز زمان زيمباردو وبويد (١٩٩٩) و مقياس دشواري در تنظيم هيجان گرتز و روئمر (٢٠٠٤) را تکميل نموده اند.
در همين راستا وي ١٠و کو١١(٢٠٠٧) با تحقيقي بر روي دانشجويان نشان دادند که همبستگي مثبتي ميان دلبستگي اجتنابي و اضطرابي و نيز رابطه ضعيف والد، فرزند باالگوهاي خودشکن 1- Baumeister&Sheir 2- Procrastination 3- Self-handicapping 4- Escalation of commitment 5- Inaccurate selfassessment 6- Inability todelay gratification 7- Tendency to delay decisions 8- Cunningham 9- Ferrari- Vohs 10- Wei 11- Ku پيش بيني رفتارهاي خودشکن تحصيلي بر اساس دشواري هاي تنظيم هيجان و افق زماني در دانش آموزان دختر ...
براي سنجش روايي سازه از روش تحليل متغير مکنون 1- Zimbardo & Boyed - Eren 2- Simones 3- Vansteenkiste, Lence &Lacante 4- Mello & Worrel 5- Avci 6- Lee,Krabbendam&Dekker ١٢٠ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال چهارم ، شماره سه ؛ تابستان ١٣٩٨ * * * * * غيرخطي با استفاده از نظريه سؤال و پاسخ استفاده شد و نتايج نشان داد که پرسشنامه هاي مذکور همان ابعادي را در جامعه مورد نظر دارد که در جامعه اصلي آن به دست آمده است در مجموع نتايج تحليل هاي سؤال و پاسخ نشان ميدهند که اين دو پرسشنامه از شاخص هاي روان سنجي مناسبي برخوردار بوده و قابليت کاربرد در جامعه ي مورد نظر اين پژوهش را داراست نتايج همبستگي پيرسون (٦٥ صدم ) نشان ميدهد که بين اين دو متغير رابطه معنيداري وجود دارد و اين رابطه در سطح آلفا ١ صدم قابل دفاع است .