چکیده:
طی چند سال اخیر تغییراتی در نظام آموزشوپرورش و بهتبع آن در تهیهی کتابها و مواد آموزشی صورت گرفته است که این تغییرات در راستای مشارکت دانشآموزان در فرایند یاددهی و یادگیری بوده است. یکی از کتابهایی که از نظر محتوایی تغییر چشمگیری داشته است، کتابهای درسی عربی میباشد. پژوهش حاضر به هدف مقایسه میزان فعال بودن محتوای کتاب عربی پایهی اول راهنمایی، در نظام سابق، با کتاب عربی پایهی هفتم در نظام جدید، انجام شده است. لذا با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا بر اساس روش ویلیام رومی، به تحلیل هر دو کتاب از منظر فعال و غیرفعال بودن پرداخته است. جامعهی آماری کتاب عربی پایهی اول راهنمایی در سال تحصیلی 91-90 و کتاب عربی پایهی هفتم در سال تحصیلی94-93 بوده و ابزار گردآوری اطلاعات، سیاههی تحلیل مبتنی بر روش ویلیام رومی است. نتایج پژوهش بیانگر این است که محتوای کتاب عربی هفتم شامل متن، پرسشها و تصاویر، در مقایسه با محتوای کتاب عربی اول راهنمایی به شیوهی فعالتری ارائه شده است و تغییر در محتوای کتابهای درسی عربی، کاملاً مثبت و مؤثر بوده است.
During the last few years, there have been some changes in the educational system and consequently in the textbooks and teaching materials as well. And these changes are done to involve students more in the teaching and learning process. One of the textbooks being subjected to an enormous change is Arabic textbooks. The present paper is trying to explore the amount of activeness of Arabic textbook in the First grade in guidance school, in the previous system, and the one in the seventh grade in the present system, comparatively. Consequently, this paper, using content analysis technique based on William Romey’s method, analyses these books from the active and inactive perspective. The statistical population for Arabic textbook in First grade in guidance school is 2011-2012 school year and for Arabic textbook in the Seventh grade is 2014-2015 school year. Information collecting tool, is the analysis inventory based on William Romy’s method. The results conveys that the content of Seventh grade Arabic textbook consisting the text, questions and the images, compared to the content of Arabic textbook in first grade in guidance school, are more active, and the changes done to the content of Arabic textbook were completely positive and efficient.
خلاصه ماشینی:
بررسی تطبیقی کتاب عربی اول راهنمایی با کتاب عربی پایه ی هفتم از منظر فعال و غیرفعال بودن بر اساس روش ویلیام رومی دکتر اسحاق رحمانی دکتر محمد مزیدی دکتر دانش محمدی لیلا ایمانی فرد دانشگاه شیراز چکیده طی چند ســال اخیر تغییراتی در نظام آموزش وپرورش و به تبع آن در تهیه ی کتاب ها و مواد آموزشــی صــورت گرفته اســت که این تغییرات در راســتای مشــارکت دانش آموزان در فرایند یاددهی و یادگیری بوده اســت .
هدف از انجام این پژوهش تحلیل محتوای کتاب های مذکور به منظور تعیین ضــریب درگیری دانش آموزان با محتوای متن و پرســش های این کتاب ها میباشد و نتایج بیانگر این است که میزان توجه به مقوله های مفاهیم اساسی و مؤلفه های بیســت و چهارگانه در کتاب دین و زندگی دوم نســبت به کتاب های اول و ســوم بیش تر اســت و مقایسه نتایج حاصل از ضرایب درگیری با نتایج مصاحبه های انجام شده با دبیران این درس نشان میدهد که میزان توجه مؤلفان به مقوله مبانی و اصـــول دین بیش تر بوده تا دیگر مقوله ها، بنابراین کتاب های دین و زندگی دوره ی متوسطه نیاز به تجدید نظر در زمینه ی محتوا دارند.
The Content Analysis of the Experimental Science Book of Second Grade of Guidance School Based on the Amount of Attention to the Areas of Creativity and Implementing with Guilford’s mental exercise.
Content Analysis of Experimental Sciences Book of Fifth-Grade Elementary Based on William Rumi Method.