چکیده:
بیسوادی و کمسوادی یکی از مشکلات جوامع رو به رشد ازجمله ایران است. اگرچه در شهرهای بزرگ و مراکز استانها دسترسی به تحصیلات دانشگاهی کموبیش فراگیر شده است ولی در لایههای دیگر مردمی، هنوز بیسوادی و کمسوادی مشکلآفرین است. انگیزهی پژوهش حاضر بررسی و مقایسهی دیدگاههای مردمی در ارتباط با مشارکت در سوادآموزی است. طرح پژوهش به روش توصیفی است که در آن دو گروه آزمودنی از میان شهروندان عادی و نخبه شهر شیراز گزینش شدند و به پرسشنامه محقق ساختهای که شامل 21 ماده بود پاسخ دادند. نتایج نشان داد که آزمودنیهای هر دو گروه در ضرورت مشارکت در امر سوادآموزی بیشتر بینظر بودند یعنی بهطور سامانمند حتی روی این موضوع اندیشه نکرده بودند. همچنین یافتهها نشان داد، زنان نسبت به مردان و گروه نخبه نسبت به گروه عادی بهطور معناداری مشارکت در سوادآموزی را ضروریتر میبینند. این پژوهش بهطور کلی نشان داد افراد با بهکارگیری افکار ناکارآمدی مانند اینکه "جامعه برای انجام کارهای سخت نیاز به افراد بیسواد دارد." عدم مشارکت خود را توجیه میکردند. به نظر میرسد این افکار ناکارآمد متأثر از وجود دانشآموختگان دانشگاهی بیکار در سطح جامعه باشد.
<span style="font-family: Times New Roman;">Illiteracy and low education level are problems in developing countries including Iran. Although access to higher education has almost become pervasive in big cities and provincial capitals, illiteracy and low education level are yet a chronic problem in other layers of the society. The purpose of the current study is to assess and to compare the public attitudes toward community contribution in the adult literacy.</span> <span style="font-family: Times New Roman;">The research design was descriptive in which two groups of subjects were selected based on convenience sampling<strong> </strong>from ordinary and elite Shiraz residents. All participants filled out the Lack of Public Participation Questionnaire (LPPQ) which was developed by the author.</span> <span style="font-family: Times New Roman;">The results showed that the subjects in both groups have a neutral idea about the necessity of community contribution in the adult literacy. In other words, they had not systematically thought about this subject. Also, the results showed that women and the elite group see the public participation in adult literacy more necessary in comparison to men and the ordinary group, respectively. </span> <span style="font-family: Times New Roman;">This study demonstrated that people explained their lack of participation in literacy by using some dysfunctional thoughts such as “Society needs to illiterate persons to do dirty jobs”. It seems that such dysfunctional thoughts are influenced by the existence of unemployed higher-educated graduates in the society.</span>
خلاصه ماشینی:
نتـایج نشـان داد کـه آزمـودنیهـای هـر دو گـروه در ضـرورت مشـارکت در امـر سـوادآموزی بـیش تـر بـینظـر بودند یعنی بـه طـور سـامانمند حتـی روی ایـن موضـوع اندیشـه نکـرده بودنـد.
بـرای مثـال هادیـان فـرد، از سـوادی خاصـی به اسـم سـواد بهداشـت روانـی صـحبت مـیکنـد و معتقـد اسـت بـاور داشـت هـای فرهنگـی و ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- White and McCloskey 4- Statistics Canada 2- National Assessment of Adult Literacy 5- Murray and Shillington 3- basic 6- World Literacy Foundation اجتماعی نقش مهمی در رفتـار والـدین بـا کـودک بیمـار خـود دارد.
بـر پایـه ی آمـار منتشرشـده توســط ســازمان آموزشــی، علمــی و فرهنگــی ملــل متحــد، میــزان بهــره منــدی از ســواد بــرای نوجوانــان بــین ١٥ تــا ٢٤ ســال ایرانــی در ســال ٢٠١٢ بــدون در نظــر گــرفتن جنســیت ٩٨/٠١ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- Alkema and Rean 3- Human capital 2- Digital literacy 4- Rahman, Matsui & Ikemoto درصـد اسـت .
علیـرغم بهبـود کلـی نگـرش هـا بـه سـوادآموزی بـزرگ سـالان ، هنـوز مردان میان سال متعلق بـه طبقـات اجتمـاعی پـایین کـم تـر بـه ایـن باورهـا در عمـل رو مـیآورنـد (مـک ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- Adult literacy index 2- Sligo 3- Kimaiga, Role & Makewa گیونی ٢٠٠٤،١).
سؤالات پژوهش · آیــا بــین نگــرش عمــومی و افــراد نخبــه ی جامعــه ، دربــاره مشـارکت هــای ســوادآموزی تفاوت وجود دارد؟ · آیــا بــین نگــرش زنــان و مــردان جامعــه ، دربــاره مشــارکت هــای ســوادآموزی تفــاوت وجود دارد؟ روش پژوهش پـژوهش حاضـر توصـیفی اسـت کـه ضـمن جمـع آوری اطلاعـات دربـاره ی نگـرش افـراد نسـبت بـه مشـارکت در آمـوزش بـزرگ سـالان بـه مقایسـه ی نگـرش گـروه نخبـه و عـادی نیـز ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- Ferdman 2- The National Adult Literacy Agency مــیپــردازد.