چکیده:
مدیریت دانش در مدتزمان کوتاه ظهور خود جایگاه قابلاعتنایی در مؤسسات پیشرو در صنعت و خدمات بخشهای غیردولتی احراز کرده است؛ در این میان بخش عمومی و دولتی هم نسبت به تحولات نظری و عملی در حوزه مدیریت دانش بیاعتنا نبوده است. به همین جهت تحقیق حاضر با هدف ارزیابی ضرورت طراحی، تدوین و استقرار راهبردهای مدیریت دانش در بخش عمومی و دولتی و دولتی بهعنوان یک تغییر راهبردی از طریق توصیف وضع موجود مدیریت دانش و پی بردن بهضرورت مذکور بر اساس دیدگاههای خبرگان و متخصصان مطالعات راهبردی و مدیریت عمومی و دولتی انجامشده است. ابزار پرسشنامه برای فهم نظر خبرگان و مدل (APO) و الگوی تغییر راهبردی (UNDP) برای ارائه الگوی تغییر مورداستفاده بوده است. این تحقیق از نوع کاربردی توسعهای بوده و به روش اسنادی، پیمایشی انجامشده است؛ نتایج تحقیق نشان میدهد که در حال حاضر مدیریت دانش برای مدیران دستگاههای عمومی و دولتی و دولتی چندان شناختهشده نیست و میزان برنامههای آموزش مدیریت دانش در بخش عمومی و دولتی بسیار کم بوده و همچنین خطمشیهای موجود- علیرغم تأکید سیاستهای کلی نظام اداری، ابلاغی مقام معظم رهبری- حمایت زیادی از توسعه مدیریت دانش نمیکنند. ضرورت فرهنگسازی و بهرهگیری از یک الگوی تغییر راهبردی جهت اشاعه و توسعه مدیریت دانش در دستگاههای عمومی و دولتی و دولتی نیاز اساسی برجسته بوده و نقطه تلاقی مدیریت دانش و مدیریت در بخش عمومی و دولتی محسوب میشود
Knowledge management has found a credible position for itself in industrial and private sector institutions in short time; in the midst, the public sector has considered development of knowledge management in theory and practice. In the same vein, this study, aiming to assess the necessity of design, development and establishment of knowledge management in genral and public sector as a strategic change, is conducted through description of the status quo and finds the mentioned necessity in light of the viewpoints of strategic studies and public management experts. Following, it exploits questionnaire to understand the viewpoint of the experts and APO Model as well as Strategic Change Model (UNDP) to present the model for change. As a developmental-applied research, it is conducted upon documentary, survey method. Meanwhile, the outcome of the study indicates that knowledge management is not so recognized for the public managers; the extent of knowledge management programs for public sector is so little; and despite the major policies communicated by the supreme leader, the knowledge management is not so supported. The necessity of culture and exploitation of strategic model for change to disseminate and develop knowledge management in public and general sectors is a prominent need and conjunction between knowledge management and public management.
خلاصه ماشینی:
ازنظر پژوهشگران سؤال اساسی در بخش عمومی و دولتی این است کـه آیـا مـدیریت دانـش ابـزاری کلیدی برای این توانمندسازی هست ؟ (یام ٢٠٠٦،٣: ١١) همچنـان کـه آون هیـوز (١٣٨٩) هـم در توصـیف تحولات به وجود آمده در بخش عمومی و دولتی و شکل گیری نظریه مدیریت گرایی ٤ توضیح میدهد کـه کـه در پرتـو آن ، دولـت هـا نتیجـه گرایـی، انعطـاف پـذیری، وضـوح اهـداف فـردی و سـازمانی، تـدوین شاخص های عملکرد و صرفه جویی و کارایی و اثربخشی را در پیش گرفته انـد (هیـوز،١٣٨٩: ٧٥) و در ایـن مسیر دولت ها درست مانند بخش خصوصی، رویکرد مدیریت بازرگانی را نصب العین خویش قرار داده انـد و بیشتر به دگرگون سازی ٥ و پرهیز از ناکارآمدیهای مـدل سـنتی اداره امـور عمـومی و دولتـی پرداختـه و فنـون مـدیریت را از بخـش خصوصـی وام گرفتـه انـد (همـان :٨٤)، اینـک در برابـر سـؤالات آزاردهنـده 1- Murphy 2- supporters of institutionalization state 1453- Yum 4- Manageralism 5- Transformation سیاستمداران از عملکرد بخش عمومی و دولتی راهی نمیماند مگر حرکت به سمت بهره گیـری از ظرفیـت مدیریت دانش در بخش عمومی و دولتی.
زمانی که سازمان مـذکور، سـازمان هـای بخـش دولتـی را درجـه بنـدی کـرد برحسب کوشش های مصروف جهت بهبود مدیریت دانش در بخش دولتی و برحسـب دریافـت و کیفیـت Jolita Veinhardt،Natalija Sedziuviene -١ 2- Wige 3- Bridgman and Davis 1474- Murphy 5- Ad Hoc Expert Group Meeting on Knowledge Systems 6- OECD مدیریت دانش و تغییرات سازمانی و فرهنگی، راهبردی اصلاح شده برای به کارگیری سامانه مدیریت دانـش آن ها را هم عرضه کرد (باتلر٢٠٠٦،١: ٢٢).