چکیده:
زمینه: در عصر حاضر به دلیل سرعت بالای تغییر و تحولات و گسترش رقابت در سطح بینالمللی، شناخت و پرورش خلاقیت از جایگاه مهمی برخوردار است. هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی پرورش خلاقیت برای معلمان دوره اول ابتدایی شهر تهران انجام شده است.
روش: پژوهش به روش آمیخته اکتشافی انجام شد. در بخش کیفی؛ جامعه آماری خبرگان حوزه خلاقیت، روش نمونه گیری گلوله برفی، ابزار جمعآوری دادهها مصاحبه نیمهساختاریافته و روش تجزیه و تحلیل کدگذاری بود. در بخش کمی، جامعه آماری کلیه معلمان، مدیران و کارشناسان دوره اول ابتدایی شهر تهران (619 نفر)، روش تعیین حجم نمونه فرمول کوکران(237 نفر) و روش نمونه گیری تصادفی طبقهای، ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته و روش تجزیه و تحلیل آزمون تحلیل عاملی تاییدی بود.
یافتهها: در بخش کیفی، نتایج حاصل از سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی مبتنی بر روش دادهبنیاد منجر به شناسایی 120 شاخص، 19 مولفه و 6 بعد فردی، سازمانی، آموزشی، محیطی، اجتماعی- فرهنگی و اخلاقی شد. همچنین نتایج آزمون تحلیل عاملی تاییدی در بخش کمی نشان داد یافتههای بخش کمی عینا موید بخش کیفی است.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده میتوان گفت الگوی به دست آمده در مقایسه با سایر الگوها دارای جامعیت بیشتری است و از طرف دیگر، این الگو صرفا متناسب با ویژگیها و استلزامات دوره اول ابتدایی است. بنابراین به کارگیری و عملیاتی نمودن الگوی مزبور میتواند به پرورش خلاقیت معلمان دوره اول ابتدایی کمک بسزایی نماید.
The purpose of this study was to provide a model for creativity development for teachers of the first elementary school in Tehran. To this end, the required data was collected based on the combination of exploratory (qualitative and quantitative) research approaches in two sections of qualitative (based on data base) and quantitative (based on cross-sectional survey method). In the qualitative field of research, experts and academic experts (university professors in the field of management) were selected through purposive sampling of snowball type. Data were collected using a semi-structured interview. The data collection in the 20th interview resulted in theoretical saturation of the data and during this phase the interviews were stopped. The results of coding based on the data base method led to the failure of 120 open source codes, 19 pivot codes and 6 selected individual, organizational, educational, environmental, socio-cultural and ethical codes. The population under study in the quantitative section was 619 people, including all teachers, managers and experts in the first elementary school of education in Tehran with a master's degree in humanities. Based on the fact that the variance of society was not available, Morgan and Krejcy's tables were used to determine the sample size of 273 people. Data analysis in the quantitative section showed that chi-square (), goodness of fitness, well-balanced fit index, root mean error and approximate squares of the qualitative section of the research were confirmed.
خلاصه ماشینی:
تاریخ دریافت : ١٣٩٧/٠٩/١٣ تاریخ پذیرش : ١٣٩٨/٠٦/٢٥ ارائه الگوی پرورش خلاقیت برای معلمان دوره اول ابتدایی شهر تهران 1 حمید علی اکبری *2 عباس خورشیدی 3 کامبیز پوشنه 4 لطف اله عباسی سروک چکیده زمینه : در عصر حاضر به دلیل سرعت بالای تغییر و تحولات و گسترش رقابت در سطح بین - المللی، شناخت و پرورش خلاقیت از جایگاه مهمی برخوردار است .
رئیسی و همکاران (١٣٩٠) در پژوهشی به طراحی الگوی پرورش خلاقیت و نوآوری در دانشجویان افسری و تربیت پاسداری پرداختند که مدل به دست آمده دارای ٤ بعد، ١٧ مؤلفه و ٦٤ شاخص بود(بعد آموزشی شامل مؤلفه های: اهداف ، محتوا، محیط آموزشی، روش تدریس ، مدیران آموزشی، مدرسان ؛ بعد سازمانی شامل : فرماندهی و مدیریت ، فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی؛ بعد فردی شامل : شناختی، و انگیزه ، هویت انقلابی- اسلامی، فراشناختی، ویژگیهای شخصیتی؛ بعد اجتماعی شامل : خانواده ، نظام آموزشی، انسجام گروهی).
میزان مقادیر یا ضرایب به دست آمده t-value که خارج از بازه ١/٩٦± بودند نشان دادند رابطه بین شاخص ها و مؤلفه های بعد فردی در سطح ٠/٠٥ معنادار است .
میزان مقادیر یا ضرایب به دست آمده t-value که خارج از بازه ١/٩٦± بودند نشان دادند رابطه بین شاخص ها و مؤلفه های بعد آموزشی در سطح ٠/٠٥ معنادار است .
میزان مقادیر یا ضرایب به دست آمده t-value که خارج از بازه ١/٩٦± بودند نشان دادند رابطه بین شاخص ها و مؤلفه های بعد اجتماعی - فرهنگی در سطح ٠/٠٥ معنادار است .