چکیده:
توجه به سازه استعداد در انتخاب مسیر زندگی، بویژه در دو حیطه تحصیلی و شغلی، همیشه مد نظر محققین بودهاست. در میان رشتههای مختلف زیر مجموعه علوم تربیتی و رفتاری، به نظر میرسد رشته مشاوره علیرغم جایگاه مهم و موثری که در حوزههای مختلف، بویژه تحصیلی و شغلی، دارد، و علیرغم غنای علمی و محتوایی که در حوزه نظریه پردازی و تولید علم از آن برخوردار است، در منابع خود چندان به صورت مستقیم به موضوع استعداد نپرداخته است. این پژوهش که یک پژوهش کیفی محسوب میشود کوشیده است تا با استفاده از دو روش کیفی تحلیل مضمون و سنتزپژوهی، موضوع "شناسایی استعداد" را در نظریههای مشاوره و روان درمانی مورد رصد و بررسی قرار دهد. جهت این کار با مراجعه به متون تخصصی رشته مشاوره ، به کشف و ثبت نقطه نظرات آنها درچگونگی شناسایی استعداد پرداخته شد. اطلاعات به دست آمده به روش هفت مرحله ای «کلایزی» تحلیل و عملا امکان ترسیم شبکه مضامین فراهم شد. با ترسیم شبکه مضامین، 29 روش و تکنیک مشاورهای، که قابلیت استفاده در فرایند شناسایی استعدادها را داشت، مشخصگردید. نتایج این پژوهش، به عنوان یک پژوهش پایه و پیش نیاز میتواند برای برداشتن گام بعدی یعنی طراحی یک الگو و روش بومی جهت شناسایی استعداد در ایران موثر باشد.
The importance of the structure of aptitude as a determining element in choosing life paths in general and educational and professional careers in particular has always been acknowledged by the researchers of the field. Amongst miscellaneous majors sub-classified under the educative and behavioral sciences, it seems that despite having a prominent and influential position in different areas especially educational and professional ones, and also enjoying a high level of scientific richness and meaningful content in terms of theorizing and producing new knowledge, Counseling has not explicitly addressed the subject matter of aptitude at sufficient length. The present qualitative research has made an attempt to delve into identification of aptitude by using two qualitative methods, i.e. synthetic analysis and theme analysis. To accomplish this goal, the technical texts in counselling were referred to so as to collect and record their views about the ways in which aptitude can be identified. The obtained data was then analyzed by seven-level Colaizzi’s method and drawing a network of themes was made possible. By drawing a network of themes, 29 counseling methods and techniques which could be used in aptitude identification precess were specified. The results of this research, which is regarded as basic research and a prerequisite, can be used effectively to take the next step towards devising a model and a domestic method for identification of aptitude in Iran.<br /> <br /> Keywords: identification of aptitude, talent, counseling methods
خلاصه ماشینی:
این پژوهش که یک پژوهش کیفی محسوب می شود کوشیده است تا با استفاده از دو روش کیفی تحلیل مضمون و سنتزپژوهی ، موضوع "شناسایی استعداد" را در نظریه های مشاوره و روان درمانی مورد رصد و بررسی قرار دهد.
این پژوهش که یک پژوهش کیفی محسوب میشود کوشیده است تا با استفاده از دو روش کیفی تحلیل مضمون ٢ و سنتزپژوهی ٣ موضوع "شناسایی استعداد" را در نظریه های مشاوره و روان درمانی مورد رصد و بررسی قرار دهد، با این هدف که از ظرفیت این رشته نیز در جهت شناسایی هرچه بهتر استعدادها، به ویژه در کشور ایران ، بهره گیرد.
به این ترتیب ، پژوهش تلفیقی یکی از مهم ترین و پیچیده ترین گونه های پژوهش علمی است " (شورت ، ١٩٩١، ص ٣٥٠) هدف این پژوهش بررسی امکان استفاده از روش های مشاوره ای برای شناسایی استعدادهاست ، دستیابی به روش ها و تکنیک هایی از نظریه های مشاوره و روان درمانی که بتوان از آن ها در فرایند شناسایی استعدادها به ویژه در کودکان و نوجوانان بهره گرفت .
J فؤاد ١ (١٩٩٩)، راتیجل (٢٠٠٣)، زونکر٢ (٢٠٠٦)، سادرلند٣ (٢٠٠٤)، جورج و کریستانی 4 (١٩٩٠)، سمیعی؛ باغبان ؛ عابدی و حسینیان (١٣٩٠)، شارف ٥ (١٩٩٥)، شفیع آبادی (١٣٧٣، ١٣٧٨ و ١٣٩٦)، شکوهی یکتا و پرند (١٣٩١)، عابدی، یوسفی و قاسم زاده (١٣٩٠)، کامکار و افروز (١٣٦٦)، کوری ٦ (١٩٩٦)، گاردنر (١٩٩٩)، ملکی ها و عابدی (١٣٩٤)، مک ماهون ، ماری و پتون ، وندی ٧ (٢٠٠٦) روش اجرا در این پژوهش جمع آوری و تحلیل داده ها پیوسته و هم زمان بود.
A case study of a three year pliot program on one district attempt to increase the gifted identification of diverse eiemantary school students by having a talent development program.