چکیده:
در این مقاله، یکپارچگی افقی و عمودی ارزشافزوده و اثرات متقابل مناطق کشور بر ظرفیت مالیات بر ارزشافزوده با استفاده از یک جدول داده-ستانده چندمنطقهای تهران، البرز و سایر مناطق برای سال 1393 محاسبه گردیده است. از یک سو بر اساس نظریه اقتصاد منطقهای، پیشبینی میشود که هرچه منطقه کوچکتر باشد، میل به واردات بیشتر و شاخص یکپارچگی عمودی بزرگتری داشته باشد و از سوی دیگر طبق منطق نظام مالیات بر ارزشافزوده، انتظار میرود که منطقه بزرگتر، ظرفیت مالیات بر ارزشافزوده مناطق دیگر را به میزان بیشتری متأثر سازد. محاسبات این مقاله نیز مؤید این دو پیشبینی نظری است به طوریکه نتایج مطالعه، حاکی از آن است که اولاً شاخص یکپارچگی عمودی برای استانهای تهران، البرز و سایر مناطق به ترتیب 7/9، 9/17 و 5/3 درصد است و استان البرز که با سهم 4/3 درصدی از کل تولید ناخالص داخلی کشور، کوچکترین منطقه محسوب میشود، بالاترین شاخص یکپارچگی عمودی را دارد. ثانیاً استان البرز به عنوان کوچکترین منطقه، اثرات نسبتاً اندکی بر ظرفیت مالیات بر ارزشافزوده تهران و سایر مناطق دارد به طوریکه تأمین نیازهای واسطهای بخشهای اقتصادی استان البرز توسط تهران و سایر مناطق صرفاً میتواند 33/0 و 72/0 درصد ظرفیت مالیاتی این دو منطقه را ارتقا بخشد. این در حالی است که وسعت اثرگذاری سایر مناطق بر ظرفیت مالیاتی استان تهران و البرز به مراتب قابل ملاحظهتر بوده و به ترتیب موجب ایجاد یک ظرفیت مالیاتی 5/8 و 14 درصدی در دو استان مذکور میشود.
In this paper, horizontal and vertical integration of value added and the interaction of regions on value added tax capacity are calculated using multi-regional input-output table of Tehran-Alborz and other regions for the year 1393. On the one hand, based on regional economic theory, it is expected that the smaller region has the greater propensity to import and the greater the vertical integration index, and the other hand, according to the logic of value added tax system, the larger region is anticipated to have a higher effects on value added tax capacity in the other regions. The calculations of this paper confirm these two theoretical predictions as the results of this study indicate that, firstly, the vertical integration index for the provinces of Tehran, Alborz and other regions is 9.7, 17.9 and 3.5% respectively and the province of Alborz which is the smallest region (3.4% of country’s GDP), has the highest vertical integration index. Secondly, the alborz provinces as the smallest region has relatively modest effects on the value added capacity of Tehran and other regions, so that providing the intermediate demands of economic sectors of the Alborz by Tehran and other regions can only be increased 0.33 and 0.72% of tax capacity of two regions respectively. However, the magnitude of the impact of other regions on Tehran’s and Alborz’s tax capacity is far more significant and accordingly, creates a tax capacity of 8.5 and 14% respectively in the two provinces.
خلاصه ماشینی:
سنجش ظرفیت مالیات بر ارزشافزوده مناطق با استفاده از الگوی داده-ستانده چند منطقهای پریسا مهاجری 1 چکیده در این مقاله، یکپارچگی افقی و عمودی ارزشافزوده و اثرات متقابل مناطق کشور بر ظرفیت مالیات بر ارزشافزوده با استفاده از یک جدول داده- ستانده چندمنطقهای تهران، البرز و سایر مناطق برای سال 1393 محاسبه گردیده است.
جدول داده- ستانده سه منطقهای تهران، البرز و سایر مناطق در سال 1393 و کاربست رویکرد تولید به تولید سرافا-پاسینتی- لئونتیف، پاسخ به سوألات مذکور را امکانپذیر میسازد؛ زیرا با استفاده از روش تولید، در قالب یک جدول داده- ستانده چند منطقهای، میتوان بین ستانده و ارزشافزوده، ارتباط برقرار، و ارزشافزودهای که در هر یک از مناطق برای تأمین نیازهای واسطهای سایر مناطق ایجاد میشود را محاسبه نمود.
به نحو مشابه، رابطه (10)، منعکسکننده میزان تولید سایر مناطق است که به طور مستقیم و غیرمستقیم برای تأمین نیازهای منطقه البرز و تهران میباید تولید کند.
5. نتایج محاسبات یکپارچگی ارزشافزوده و آثار متقابل مناطق کشور بر ظرفیت مالیات بر ارزشافزوده همانطور که دیدیم، بر اساس روابط (11) تا (13)، میتوان 6 ماتریس به دست آورد که عبارتند از: یک- ماتریس ارزشافزوده مستقیم و غیرمستقیم منطقه البرز به دلیل تأمین نیازهای منطقه تهران (که همان میباشد).
Measuring indirect vertical integration index of value added in economic sectors of Tehran, 5st conference on the application of input-output models in economic and social planning, Tehran, Iran (In Persian).
The Revenue Administration–Gap Analysis Program: Model and Methodology for Value-Added Tax Gap Estimation.