چکیده:
تاثیرپذیری گسترده زندگی انسان در عصر حاضرر از فنراوری هرای نروین در ابعراد مختلرف فرردی و
اجتماعی یکی از دغدغه های اصلی بسیاری از جوامع است. با توجره بره اثررات هرویتی و شخصریتی
اینترنت بر زندگی انسان و همگام با رشد سریع و روزافزون این فناوری نیاز به بررسی در جنبره هرای
مختلف حضور آن در زندگی روزمره افراد خصوصا قشر جوان ضروری به نظر می رسد. هدف تحقیرق
حاضر بررسی عوامل موثر بر گرایش دانشجویان به اینترنت در بین دانشجویان دانشرگاه آزاد اسرلامی
واحد تهران شمال می باشد. در این پژوهش از روش پیمایش استفاده شده و شیوه گردآوری داده هرا
استفاده از پرسشنامه است.جامعه آماری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی می باشد کره برا اسرتفاده از
فرمول کوکران حجم نمونه 380 نفر تعیین شد. به منظور انجام نمونره گیرری از روش نمونره گیرری
احتمالی خوشه ای چند مرحله ای استفاده کردیم. برر اسراس یافتره هرای پرژوهش برین متغیرهرای
مستقل ارتباطات اقناعی و اکتساب الگوها و متغیرر وابسرته گررایش بره اینترنرت ارتبراد معنراداری
مشاهده نشد. اما بین متغیرهای مستقل مشاهده رفتار الگوهرا، نروآوری و تبلیغرات و متغیرر وابسرته
گرایش به اینترنت رابطه معناداری مشاهده شرد و بره عبرارتی فرضریات مربرود بره ایرن متغیرهرای
مستقل تایید شدند.
خلاصه ماشینی:
بررسی عوامل موثر بر گرایش دانشجویان به اینترنت (مورد مطالعه : دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال ) مانلی مولی زاده ١ چکیده تاثیر پذیر ی گسترده زندگی انسان در عصر حاضـر از فنـاوری هـای نـوین در ابعـاد مختلـف فـردی و اجتماعی یکی از دغدغه های اصلی بسیاری از جوامع است .
جدول شماره ٤- توزیع فراوانی و درصدی متغیر نوآوری {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} تفسیر : تاثیر گذاری تبلیغات شبکه های ماهواره ای بر نحوه انتخاب بیشتر افراد در حد زیاد می باشد که ٥٠٪ جمعیت کل را تشکیل می دهد.
متغیر پیش بینی کننده (عدد ثابت ): مشاهده رفتار الگوها جدول شماره ١١- (ANOVA)b {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} a.
متغیر وابسته : گرایش به ماهواره ٥- با توجه به نتایج آزمون رگرسیون در مورد رابطه ی میان متغیر مستقل یعنی تبلیغات متغیر وابسته یعنی گرایش به اینترنت ، سطح معناداری در جدول Anova کمتر از ٠,٠٥شد(٠,٠٣٤)یعنی با اطلاعات موجود H٠ ابطال و H١ تایید می شود؛ در واقع آزمون رگرسیون به تایید فرضیه سوم (اگر مشاهده تبلیغات در بین افراد بیشتر شود، گرایش افراد به اینرنت افزایش می یابد) انجامید.
اکتساب الگوها ٠/٨٢ ارتباطات اقناعی ٠/٥٤- گرایش به اینترنت جمع بندی و نتیجه گیر ی همان طور که پیش تر نیز بدان اشاره شد فضای مجازی و اینترنـت زمینـه جدیـدی بـرای برقـراری ارتباطات و فرصت های جدیدی را نیز برای نمایش شخصیت در اختیار کاربران قـرارداده اسـت کـه براساس نظریه گافمن افراد از آن برای ارائه تصویر ی مطلوب و قابل پذیر ش از خـویش بـه توصـیف تکنیک ها و امکاناتی چون وجود فضای مجازی یا اتاق گفتگو استفاده می کنند.