چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی رابطه رهبری معنوی و سرمایه فکری با اخلاق حرفهای مدیران مدارس منطقه آذرشهر انجام گرفت. پژوهش حاضر بر اساس هدف از نوع کاربردی و بر اساس نحوه گردآوری دادهها تحقیق توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش 273 نفر از مدیران و معاونان مدارس آموزش و پرورش منطقه آذرشهر بودند که از این تعداد 167 نفر مرد و 106 نفر زن بودند. نمونه پژوهش با استفاده از جدول مورگان 160 نفر تعیین شد که از این تعداد 98 نفر مرد و 62 نفر زن با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامه رهبری معنوی(فرای و همکاران، 2005)، پرسشنامه سرمایه فکری(بونتیس، 1998)، و پرسشنامه اخلاق حرفهای(قاسمزاده و همکاران، 1393)، بود. برای تحلیل فرضیهها از روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه همزمان استفاده شد. نتایج نشان داد بین رهبری معنوی با اخلاق حرفهای مدیران مدارس منطقه آذرشهر رابطه وجود دارد(05/0>p). بین سرمایه فکری با اخلاق حرفهای مدیران مدارس منطقه آذرشهر رابطه وجود دارد(05/0>p). ضریب رگرسیون رهبری معنوی (265/0=β) و سرمایه فکری (805/0=β) بر روی اخلاق حرفهای با توجه به مقدار آزمون t معنادار بود و نشان داد که رهبری معنوی و سرمایه فکری میتوانند اخلاق حرفهای را به طور معناداری پیشبینی نمایند.
This research was conducted with the aim of investigating the<br />relationship between Spiritual Leadership and intellectual capital with<br />professional ethics of school administrators in Azar Shahr. The present<br />study is a descriptive-correlative study and based on the purpose, is an<br />applied. The statistical population of the study was 273 administrators<br />and deputies of schools in Azar shahr region, of which 167 were male<br />and 106 were female. A sample of 160 students was selected using the<br />Morgan table, of which 98 men and 62 women were selected by stratified<br />random sampling. Data collection tools consisted of Spiritual Leadership<br />Questionnaire (Frye et al., 2005), Intellectual Capital Inventory (Bontis,<br />1998) and Professional Ethics Questionnaire (Ghasmzadeh et al., 2014).<br />To analyze the hypotheses, Pearson correlation coefficient and multiple<br />regressions were used simultaneously. The results showed that, there is a<br />relationship between spiritual leadership and professional ethics of school<br />administrators in Azar Shahr (p<0.05). Also, there is a relationship<br />between intellectual capital and professional ethics of school<br />administrators (p<0.05). The spiritual leadership regression coefficient<br />(β=0.265) and intellectual capital (β=0.805) were significant on<br />professional ethics according to the significance of t-test and it showed<br />that spiritual leadership and intellectual capital can predict professional<br />ethics significantly.<br /><br />
خلاصه ماشینی:
نتايج تحقيق آنان نشان داد توجه به رهبري معنوي و اخلاق حرفه اي ميتواند در افزايش عملکرد سازماني و کيفيت زندگي کاري و هم چنين ارتقاي يادگيري سازماني در بين کارکنان اثرگذار باشد.
تحقيق حاضر به دنبال پاسخگويي به اين سوال است که آيا بين رهبري معنوي و سرمايه فکري با اخلاق حرفه اي مديران مدارس منطقه آذرشهر رابطه وجود دارد؟ 1.
and Xie اهداف تحقيق هدف کلي - تعيين رابطه رهبري معنوي و سرمايه فکري با اخلاق حرفه اي مديران مدارس منطقه آذرشهر.
نتايج نشان داد که بين متغيرهاي رهبري معنوي و اخلاق حرفه اي با عملکرد سازماني و کيفيت زندگي کارکنان رابطه اي معنيدار وجود دارد.
نتايج پژوهش حاکي از آن است که بين مولفه هاي رهبري معنوي شامل (چشم انداز، نوعدوستي، عضويت ، تعهد سازماني و بازخورد عملکرد) و سلامت سازماني با نقش ميانجي اخلاق حرفه اي کارکنان سازمان تأمين اجتماعي اردبيل رابطه مثبت و معنيداري وجود دارد.
افزون بر اين ، نتايج جدول فـوق بيـانگر آن است که بين سرمايه انساني با اخلاق حرفه اي مـديران مـدارس منطقـه آذرشـهر رابطـه وجـود دارد (٠٠١ - فرضيه سه : سهم چندگانه رهبري معنوي و سرمايه فکري در پيش بيني اخـلاق حرفـه اي مـديران مدارس منطقه آذرشهر معنيدار ميباشد.
بحث و نتيجه گيري اين پژوهش با هدف بررسي رابطه رهبري معنوي و سرمايه فکري با اخلاق حرفه اي مديران مدارس منطقه آذرشهر انجام گرفته است .
نتايج نشان داد بين رهبري معنوي با اخلاق حرفه اي مديران مدارس منطقه آذرشهر رابطه وجود دارد.
نتايج نشان داد بين سرمايه انساني با اخلاق حرفه اي مديران مدارس منطقه آذرشهر رابطه وجود دارد.