چکیده:
هدف این تحقیق بررسی تاثیر مشوقها، اعتماد، و لذت کمک به دیگران بر قصد تسهیم دانش است. این پژوهش از نوع کاربردی است که به روش توصیفی به جمعآوری نظرات اعضای مراکز تحقیقاتی و آموزشی وابسته به سازمان جهاد کشاورزی استان فارس پرداخته است. جهت تحلیل روابط میان متغیرهای تحقیق از مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که تاثیر مستقیم مشوقها و لذت کمک به دیگران بر قصد تسهیم دانش و تاثیر مستقیم اعتماد بر قصد تسهیم دانش تایید نمیشود. همچنین تاثیر غیرمستقیم مشوقها، اعتماد و لذت کمک به دیگران به قصد تسهیم دانش بهواسطه هنجارهای ذهنی و نگرش به تسهیم دانش تایید میشود. باورها در فرایند تسهیم دانش یک سازمان نقش محوری دارند. مدیران میتوانند در سازمانها از طریق متغیرهای مختلف و تحت تاثیر قرار دادن باورهای افراد، تاثیرات قابلتوجهی در ایجاد نگرش و هنجار در سازمان داشته باشند که نهایتا با ایجاد قصد انجام آن کار در افراد نسبت به ایجاد رفتار مناسب و مورد تایید در سازمان خود موثر باشند.
The purpose of this research is to examine the impact of incentives, Trust, and Pleasure on helping others to share knowledge. This is applied research that is descriptive and has been used to collect the views of the members of research and education centers affiliated to the Jihad-e-Agriculture Organization of Fars province. A structural equation model has been used to analyze the relationships between the variables in the research. The results show that the direct impact of Incentives and Enjoyment of Helping other people on their sharing intention isn't confirmed. But the direct impact of trust on the intention to share knowledge is confirmed. The indirect effect of incentives, trust, and Enjoyment of Helping others to share knowledge through mental norms and Attitudes toward knowledge sharing is confirmed. Beliefs play a central role in the organization's sharing process. Managers can have a significant influence on the organization's attitudes and norms in organizations through various variables and affecting their beliefs, ultimately, by creating the Intention to do it in individuals rather than creating appropriate behavior and approval in the organization they are effective.
خلاصه ماشینی:
از میان متغیرهای پژوهش به ترتیب متغیرهای نگرش و تمایل به تسهیم دانش(48/0)، هنجار ذهنی (43/0)، اعتماد(31/0)، مشوقها و پاداش(22/0) و لذت از کمک دیگران(13/0)، بالاترین تا پایینترین ضریب همبستگی را با قصد تسهیم دانش دارا میباشند که همگی این ضرایب در سطح01/0 معنی دار است.
با توجه به جدول5 اثر مستقیم متغیر لذت از کمک دیگران بر نگرش و تمایل به تسهیم دانش برابر با (12/0) و با توجه به مقدار (99/2t=) در سطح 01/0 معنادار است.
برآورد ضرایب اثرات غیر مستقیم {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} 01/0 P < ** 05/0 P < * بر اساس اطلاعات جدول6، اثر غیرمستقیم مشوقها بر نگرش و تمایل به تسهیم دانش برابر با (14/0) و با توجه به (03/ 6t = ) در سطح 01/0 معنادار است.
همانطور که در جدول5 مشاهده میشود اثر مستقیم متغیر اعتماد بر هنجار ذهنی در تسهیم دانش برابر با (11/0) و با توجه به مقدار (39/2 t=) در سطح 05/0 معنادار است.
همانطور که در جدول5 مشاهده میشود اثر مستقیم متغیر نگرش و تمایل به تسهیم دانش بر قصد تسهیم دانش برابر با (35/0) و با توجه به مقدار (84/7t=) در سطح 01/0 معنادار است.
“A systematic review of knowledge management and knowledge sharing: Trends, issues, and challenges”.
“Working Knowledge: How Organizations Manage what They Know”.
“ Behavioral Intention Formation in Knowledge Sharing: Examining the Roles of Extrinsic Motivators, Social-Psychological Forces, and Organizational Climate”.
On the interaction between humans and Knowledge Management Systems: a framework of knowledge sharing catalysts.
“Structured literature review of Knowledge Sharing with Theory Maps”.