چکیده:
مقدمه: خدمات درمانی همچون سایر بخشهای خدماتی ظرفیت مشخصی دارد و استفاده بیشازاندازه از این ظرفیت باعث کاهش کیفیت خواهد شد. بخشی از مراجعات به سازمان تأمین اجتماعی برای استفاده از خدمات درمانی، مراجعاتی غیرضروری است و باعث استفاده نادرست از ظرفیتهای موجود میشود. ضدبازاریابی یکی از وظایف بازاریابان است که برای انجام فعالیتهایی جهت دلسرد کردن مردم از مصرف محصولات یا خدمات میباشد. هدف پژوهش حاضر شناسایی علل و راهکارهای اساسی ضدبازاریابی در استفاده از خدمات درمانی سازمان تأمین اجتماعی بود.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از بعد هدف کاربردی و ازلحاظ ماهیت پژوهشی، اکتشافی و ازلحاظ رویکرد از نوع پژوهش کیفی است. در این پژوهش دادههای حاصل از مصاحبه با 24 نفر از پزشکان، کارکنان و مراجعین به مراکز درمانی تأمین اجتماعی اردبیل با استفاده از روش تئوری داده بنیاد در طی سه مرحله (کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی) تحلیل گردید.
یافتهها: درنتیجه تحلیل دادهها تعداد 27 مفهوم از کل مصاحبهها استخراج شد و نهایتاً در کدگذاری انتخابی در شش مؤلفه فرهنگی، شخصی، زیرساختی، دسترسی، پزشکی و اطلاعاتی دستهبندی شدند.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش، سازمان تأمین اجتماعی باید ضمن توجه به علل اساسی مراجعات غیرضروری به مراکز درمانی تأمین اجتماعی، راهکارهای مربوطه در حوزههای مختلف فرهنگی، شخصی، بیمارستانی، ارتباطی را در برنامهریزیهای خود موردتوجه قرار دهند.
<strong>Introduction:</strong> Health services, like other services, have a specific capacity and overuse of this capacity will reduce quality. Part of the referrals to the Social Security Organization for the use of health care services is unnecessary visits and leads to improper use of available capacities. Anti-marketing is one of the duties of marketers to carry out activities to discourage people from consuming products or services. The purpose of this study is to identify the causes and methods of anti-marketing in theunnecessary use of health care services of the Social Security Organization<strong>.</strong> <strong>Methods:</strong> This research is an applied in terms of research purpose, exploratory in terms of nature and qualitative research in terms of approach. In this research, the data from an interview with 24 physicians, staff and clients referring to social security centers using the grounded Theory Method and was analyzed in three stages (open coding, axial coding and selective coding<strong>).</strong> <strong>Results:</strong> As a result of data analysis, 27 concepts from all interviews were extracted and eventually categorized into selective coding in six segments of cultural, personal, infrastructural, access, medical and communication. <strong>Conclusion:</strong> Based on the results of the research, social security organization should pay attention to the causes of unnecessary referrals to social welfare centers, and use relevant strategies in various cultural, personal, hospital settings, and communication in their planning.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش دادههای حاصل از مصاحبه با 24 نفر از پزشکان، کارکنان و مراجعین به مراکز درمانی تأمین اجتماعی اردبیل با استفاده از روش تئوری داده بنیاد در طی سه مرحله (کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی) تحلیل گردید.
بر این اساس و با توجه ضرورت موضوع هدف پژوهش حاضر شناسایی علل و راهکارهای اساسی ضدبازاریابی در استفاده از خدمات درمانی سازمان تأمین اجتماعی میباشد.
این نتیجه با نتایج تحقیق حاضر مبنی بر تاثیر عوامل پزشکی و شخصی بر مراجعات غیرضروری بیماران به مراکز درمانی همراستا میباشد.
این نتیجه با نتایج تحقیق حاضر مبنی بر تاثیر عوامل اطلاعاتی بر مراجعات غیرضروری به مراکز درمانی همسو است.
بر اساس نتایج این تحقیق عامل فرهنگی بر مراجعات غیرضروری به مراکز درمانی تأمین اجتماعی تأثیر دارد.
نتایج این پژوهش نشان داد که عوامل شخصی بر مراجعات غیرضروری به مراکز درمانی تأمین اجتماعی تأثیر دارد.
بر اساس نتایج این پژوهش عوامل پزشکی بر مراجعه غیرضروری بیماران به مراکز درمانی تأثیر دارد.
بر اساس این نتایج پیشنهاد میشود اولا مراجعات ضروری و غیرضروری تفکیک شوند و سیستم صف مراکز درمانی بر اساس نوع و شدت بیماری باز تنظیم شود.
این پژوهش به شناسایی عوامل اساسی مؤثر بر مراجعات غیرضروری به مراکز درمانی تأمین اجتماعی اردبیل پرداخت.
The effectiveness of social marketing interventions for health improvement: What's the evidence?
(Translation by Yousef Naraghi, First Edition, Tehran: Publisher of the Institute for Social Security Research, in collaboration with the Publication Corporation; 1996.
[In Persian] 10- Social Security for all.
The combined pattern of health services marketing in Iranian state hospitals.