چکیده:
در منابع مختلف آثار متعددی به خطّ« نسخ ریحانی» دیده میشود اما در بیشتر منابع، خطّ مذکور به اشتباه، با عناوین خطّ نسخ، محقّق، ریحان و یا ثلث معرفی شده است. بهخاطر اهمّیّت نسخه های خطّی و خوشنویسی سنّتی و پرداخته نشدن به خطوط، بررسی این گونه آثار ضروری است. دراین مقاله سعی بر این است که ضمن بررسی و تحلیل قرآن موجود در مجموعة شیخ صفیالدّین اردبیلی، به تجزیه وتحلیل خطّ «نسخ ریحانی» پرداخته شود. این تحقیق به روش تحلیلی – توصیفی و با استفاده از منابع کتابخانهای و رجوع به آثار تصویری صورت گرفته است و به این سوال پاسخ داده خواهد شد که در صورت وجود و کاربرد خطّ نسخ ریحانی، دلایل معرفی نشدن آن چه بوده است؟ در واقع باید گفت همانند خطوط توقیع، رقاع، تعلیق، نستعلیق و غیره که هرکدام از ترکیب و تلفیق دو خط مختلف خلق و ابداع شدهاند در قرآن شیخصفی، اساس و پایة کتابت، خطّ ریحان است که با ظرافتی خاص با حروف و عناصر خطّ نسخ آمیخته شده و «خط نسخ ریحانی» را پدید آوردهاند. نتیجهی تحقیق بیانگر این نکته میباشد که پدید آمدن خط «نسخ ریحانی» معلول عواملی بوده که از مهمترین آنها ارج نهادن به کلام وحی، تلاش برای زیباتر نوشتن قرآن و ایجاد تنوع در کتابت و خوشنویسی کتاب خدا میتوان بیان کرد. دلایل معرفی نشدن و عدم رواج خطّ نسخ ریحانی را نیز میتوان در نیاز به دقت وصرف زمان زیاد درکتابت با این خطّ و همچنین شباهت زیاد خطوط مرسوم آندوره دانست. همچنین چون منابع موجود عموما رونویسی از منابع قبلی بوده و یا دقت کافی انجام نشده است؛ ازاین رو در منابع و مراجع خوشنویسی به عنوان یک خط از« خط نسخ ریحانی»یاد نشده، اما در تعدادی از کتب متاخر به عنوان نسخ ریحانی اشاره شده است.
There are plenty of artworks in "Naskh Reyhani" style in different sources, but this style of calligraphy has been called Naskh, Mohaghag, Rayhan or Sols in the most of sources wrongly. Due to the importance of traditional manuscripts and traditional calligraphy and also being ignored, the study of such works is essential. In this paper, researcher have tried to analyze "Naskh Reyhani" calligraphy style along with an analysis on the Qur'an contained in Sheikh Safi al-Din Ardebili's collection. This paper has been written in Analytical – Descriptive way and using library resources along with a reversion to visual works. There is an aim to answer this question: " If there was any "Naskh Reyhani" calligraphy and it has been used, why it has never been known?" In deed, we should say like Toqee, Regha, Taligh, Nastaligh and other calligraphy styles, that each of them is made of a combination of two or more calligraphy styles, in the Sheikh Safi Qur'an, Reyhan style is the base on writing which has been combined with Naskh style with a special delicacy and has built "Naskh Reyhani" style. The results suggest that the creation of the "Naskh Reyhani" calligraphy is caused by the factors which we can name " Reverence to the divine revelation, an effort to write Qur'an beautiful and making a diversity in calligraphy of holy Qur'an" as chief of them. We can find the reasons for being unknown and Non-prevalence of "Naskh Reyhani" calligraphy in accuracy and time consuming of this style compared to the "Naskh" calligraphy as well as being similar to the common styles of that era. Also, because existing resources are generally overwritten from previous sources or have not been adequately accomplished, there is no mention of "Naskh Reyhani" calligraphy in the sources and references of calligraphy.