چکیده:
با عنایت به رویکردهای نوین در عصر اطلاعات بابت جایگاه حیاتی راهبردهای تصمیمگیری و مدیریتدانش در سازمان، این مطالعه با تمرکز بر روی مفاهیم فرایندی مدیریتدانش، نقش آنها را در بهبود عملکرد سازمان با نقش تعدیلگر سبک تصمیمگیری مورد بحث و بررسی قرار داده است. لذا هدف اصلی این مقاله تعیین تاثیر مدیریتدانش بر عملکردهای غیرمالی سازمان های مالی و همچنین تعیین نقش تعدیلگر سبک تصمیمگیری در رابطه بین این دو است. همچنین این پژوهش به دنبال رفع خلا نظری و پژوهشی در زمینه ارتباط بین سه متغیر مدیریتدانش، عملکردهای سازمان و سبک تصمیمگیری است. این پژوهش بر اساس نوع هدف، جزء تحقیقات کاربردی است و قلمرو مکانی مورد مطالعه، سازمانهای مالی و بانکها انتخاب شد. نمونه آماری پژوهش، شامل 175 نفر از مدیران و کارشناسان شاغل در ادارات مرکزی بانک ملت و پارسیان بودند که در حوزه مدیریتدانش دارای آشنایی هستند. روش تجریه و تحلیل داده های این تحقیق نیز تحلیل رگرسیون است. نتایج نشان میدهد، فرایند مدیریتدانش (خلق، اشتراک و کاربرد دانش) بر عملکرد سازمان تاثیر مثبت و معناداری دارد و سبک تصمیمگیری به عنوان متغیر تعدیلگر میتواند شدت ارتباط بین این دو مولفه را ارتقا دهد.
این پژوهش می تواند مورد استفادهی مدیران سازمانها، پژوهشگران حوزه مدیریت دانش و عملکردهای سازمانی و همچنین علوم روانشناختی و مدیریتی قرار گیرد.
Given the new approaches to the information age regarding the critical position of knowledge management and decision making strategies in organizations, this study focuses on the procedural implications of knowledge management, discussing their role in improving organizational performance through the moderating role of decision making styles. This research is mainly intended to assess of the impact of KM on non-financial performances of organizations, and to consider the moderating role of decision making styles in the relationship between the two variables. This research also seeks to address the theoretical and investigative deficiencies in relation to three variables of knowledge management, organizational functions and decision making styles. This is an applied research which covers banks and financial organizations. The statistical population includes managers and experts of the central offices of two banks experienced in knowledge management. The results indicated that knowledge management positively and significantly affected organizational performance and decision making styles. As a moderating variable, it can improve the relationship between the two variables.
خلاصه ماشینی:
A. and Elci, A 63 منبع عنوان خلاصه تحقیق تالیان مدیریت دانش مشتری در دانش مشتری، و پردازش داده های مشتری و تأثیر آنها بر عملکرد سازمان پرداخته و الگوی مفهومی در ١٣٩١) بهبود عملکرد سازمانی همین رابطه ارائه کرده است .
خلاصه ای از مطالعات داخلی و خارجی منبع عنوان خلاصه تحقیق (رجوع شود به تصویر صفحه) بررسی رابطه مدیریت در این پژوهش فرایندهای مدیریت دانش شامل به کارگیری، نگهداری، تشخیص ، تحصیل ، اشتراک و دانش با عملکرد سازمانی توسعه تعریف شده است .
غذایی) همان طور که مطالعات پیشین نشان میدهد در زمینه ارتباط بین سه متغیر مدیریت دانش ، عملکردهای سازمان و سبک تصمیم گیری در سازمان خلأ نظری و پژوهشی هست که این پژوهش به دنبال رفع آن است و پژوهشهای مختلف روابط و جوانب متفاوتی را درنظر گرفته است .
روایی واگرای الگو متغیر مدیریت دانش عملکردهای غیرمالی تصمیم گیری در سازمان (رجوع شود به تصویر صفحه) برای ارزیابی الگوی ساختاری از چند معیار استفاده شد که در ادامه به هرکدام از آنها پرداخته شده است .
از سوی دیگر، خروجی نرم افزار آماری دربارة عادیبودن توزیع متغیرهای مدیریت دانش (خلق دانش ، اشتراک دانش و کاربرد دانش )، عملکردهای غیرمالی (انعطاف پذیری، تحول ، کیفیت خدمات و رضایت مشتری ) و تصمیم گیری در سازمان (عوامل عقلایی و عوامل روانشناختی ) نشان می دهد که در سطح معناداری ٥ درصد، فرض صفر رد شده و داده ها از توزیع عادی برخوردار است .
Knowledge management, decision-making style and organizational performance.