چکیده:
کیفیت زندگی کاری نمایانگر نوعی فرهنگ سازمانی و شیوه مدیریت است که نیروی انسانی براساس آن احساس مالکیت. خود مسئولیت و عزت نفس می کند. سازمانهایی که بر کیفیت زندگی کاری مدبرانشان تاکید می ورزند از اثر بخشی سازمانی بیشتری بر خوردارند. همچنین یکی دیگر از موضوعات مهم سازمانی وجود تعهد در میان مدیران است. سازمانهای موفق همیشه تلاش دارند تا تعهد مدیران خود را افزایش دهند زیرا آن را لازمه توسعه و پیشرفت سازمان می دانند. لذا پژوهش حاضر به بررسی تاثیر کیفیت زندگی کاری بر تعهد سازمانی مدیران در اداره کل کار و رفاه اجتماعی استان تهران و اداره کل تامین اجتماعی استان تهران و مقایسه آن در دو سازمان می پردازد. روش پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی - پیمایشی و جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مدیران اداره کل تامین اجتماعی استان تهران به تعداد۳۸ نفر و اداره کل تعاون» کار و رفاه اجتماعی استان تهران به تعداد۳۲ نفر می باشد. که با توجه به محدود بودن جامعه آماری و برابر بودن حجم نمونه با آن از روش سر شماری استفاده می شود. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه کیفیت زندگی کاری والتون (۱۹۷۳) و تعهد سازمانی (آلن و مایر ۱۹۹۰) می باشد. جهت آزمون فرضیه ها از آزمون کلموگروف- اسمیرنف استفاده شده است لذا با توجه به غیر نرمال بودن داده ها توسط آزمون فریدمن تاثیر ابعاد کیفیت زندگی کاری بر تعهد سازمانی مدیران رتبه بندی گردید. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که بیشترین میزان تاثیر ابعاد بر تعهد سازمانی دو سازمان به ترتیب دردو بعد پرداخت منصفانه و یکپارچگی اجتماعی و کمترین میزان آن در بعد محیط ایمن می باشد. همچنین طی بررسی های صورت گرفته توسط آزمون ویلکاکسون مشخص گردید بین میزان تاثیر گذاری ابعاد کیفیت زندگی کاری بر تعهد سازمانی مدیران در ۳ بعد وابستگی اجتماعی, تامین فرصت رشد و محیط ایمن در دو سازمان اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان تهران و اداره کل تامین اجتماعی استان تهران تفاوت مشهودی وجود داردء اما در سایر ابعاد تاثیر گذاری تقریبا یکسان بوده است.