چکیده:
از چالشهای میان ادیان، آموزههای مشترکی است که با تفاوتهایی میان ادیان مطرح شده و در هر یک به روش خود به اثبات میرسد. یکی از راههای قابل قبول برای اثبات این آموزهها شیوه پیشنهادی تواتر فرادینی از چالشهای میان ادیان آموزههای مشترکی است که با تفاوتهایی میان ادیان مطرح شده و در هر یک به روش خود به اثبات میرسد. یکی از راههای قابل قبول برای اثبات این آموزهها شیوه پیشنهادی تواتر فرادینی است. در این پژوهش با روش عقلانی تواتر فرادینی و آسیبهای پیش روی آن طرح و پاسخ داده شده و روشن شده که تواتر فرادینی بر اساس آموزههای عقلانی و دینی میتواند، به عنوان راهکار مشترکی برای اثبات وجه مشترک آموزههای همسان در ادیان به کار گرفته شود. این روش، به عنوان نمونه بر نبرد آخر الزمان قابل تطبیق است و آسیبهایی از قبیل گزارشهای متناقض و اقتباس مانع آن نیست. اقتباس و وجود گزارشهای متناقض از جمله آسیبهای فرا روی فرضیه تواتر فرا دینی است که در اعتبار نتایج آن اثر سلبی دارد. در این پژوهش کارکرد این فرضیه در اثبات آموزه نبرد آخرالزمان به آزمون نهاده شده و آسیبهای فرا روی آن ارزیابی شده است و فرایندی به عنوان راهکار برای رفع آسیبهای محتمل آن پیشنهاد شده است. در نهایت، نظریه تواتر فرا دینی میتواند در زمینههای گوناگون سودمند باشد منجر به ایجاد روابط مثبت بین ادیان شود.
خلاصه ماشینی:
در اين پـژوهش بـا روش عقلانـي تـواتر فرادينـي و آسيب هاي پيش روي آن طرح و پاسخ داده شده و روشن شده که تواتر فراديني بر اسـاس آموزه هـاي عقلاني و ديني مي تواند، به عنوان راه کار مشترکي براي اثبات وجـه مشـترک آموزه هـاي همسـان در اديان به کار گرفته شود.
براي اين دوره نشانه هاي مشترک در منابع اديان ابراهيمي چون قحطـي و گرسـنگي شـديد،[۱] رواج خونريزي و جنگ ،[۲] شيوع طاعون و بيماريهاي گوناگون ،[۳] افول اخلاق و رواج فحشاء،[۴] ظهور مسيح دروغين ،[۵] ظهور قوم ياجوج و ماجوج [۶] و در نهايت جنگ گسترده با کشتار فـراوان [۷] بيـان شده است .
پس ما بايد سؤال کنيم : چرا علماي اسلام کم تر در جست وجوي اخبار مؤيد که بتوانند روايتي را به درجه تواتر برساند بوده اند؟ چرا کمتر سعي کرده اند در روايات مذاهب ديگر يا حتـي منـابع اديـان ديگر جست و جو کنند؟ اگر واقعا عقيده و ديدگاه راويان ، هيچ اثري بـر اخبـار متـواتر نـدارد، حتمـا بررسـي روايـات و اخباري که در منابع ديگران آمده خالي از فايده نيست و ميتواند آن چه که در منـابع خودمـان ذکـر شده را تأييد کند.
اگر اين طرق تا حد تواتر نرسيده ، فقـط بـه علـت تجاوزهـا و جنگ هايي بوده که بر عليه يهوديان به طول تاريخ انجام گرفته است و در نتيجه ايـن انهـدام ، قطعـي در سلسله نقل هاي کتاب مقدس به وجود آمد (همـان ، ٤٥).
چون نظريه يقين آور بودن اخبار متواتر و پياپي نقل شده کاملا منطقي است ، پيروان اديان ديگـر هم استدلال مبني بر تواتر را در مناظره هاي خود استفاده کردند.