چکیده:
مفهوم جهانیسازی از مفاهیم تازهای است که در دهههای اخیر وارد ادبیات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جهان شده و تعاریف متعددی از آن ارائه شده است که گاه به زاویهای خاص از جهانیسازی عنایت داشته و گاه نگاهی جامع بدان صورت پذیرفته است. جهانیسازی به دنبال یکسانسازی مردم جهان در اموری چون اقتصاد، فرهنگ و سیاست است تا منافع ویژۀ خود را از خلال آن استیفا نماید. طیب تیزینی جهانیسازی را نظامی اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی میداند که میخواهد انسانها و طبیعت را ببلعد و به کالایی مصرفی در بازار جهانی تبدیل کند. وی نقش این نظام را که همسو با اهداف صهیونیسم میداند، در عصر ما بسیار پررنگ دانسته و بر مبنای اندیشههای مارکسیستی و اسلامی خود راهکارهایی چون لزوم مواجهۀ نقادانه با این پدیده، احیای هویت و فرهنگ عربی در پرتو نهضت روشنگرانۀ فکری عربی و بهرهگیری از نخبگان به مثابه پشتیبانهای فکری نهضت ارائه مینماید. نوشتار پیشرو که به شیوهای توصیفی-تحلیلی دیدگاه تیزینی را مورد بررسی قرار داده است، انتقادهایی نظیر ناکارآمد بودن اندیشههای مارکسیستی در بستر جامعۀ اسلامی، آرمانیبودن نهضت روشنگرانۀ فکری عربی مورد نظر وی و نیز تأکید بیشتر این متفکر بر جهان عرب به جای جهان اسلام را بر دیدگاه او وارد میداند.
The concept of globalization is a new concept that has entered in recent decade into the latest political literature, social, cultural and economic development of the world and there are many definitions that sometimes pertains on the specific area of globalization and sometimes take a look at the genral as it is accepted. Globalization with standardization of people of the world are at issues such as the economy, culture and politics to gain their special interests through which advocated forTayyip Tizini whom he believes in the systematic globalization of economic, political, social and cultural wants to devour the human beings and nature and become a consumer commodity in the international market, the role of the military in line with the goals of Zionism in our time is too deep and based on Marxism thought and Islamic course of actions itself as the necessity of facing critically with this phenomena, reviving the identity of Arabic culture in the light of the openness movement, Arabic thoughts and having backup for the movement by the intellectual elites. The advanced written mythology of descriptive-analysis in which focus and study the view of Tizini, criticisms such an incompetent Marxist idea in the Islamic society, the idealist of the intellectual movement of Arabic enlightenment in intellectual incompatibility and his emphasis on the Arabic world instead of Islamic World and according to his advocacy of the multiplicity of different interpretations on his point of views.