چکیده:
زمینه وهدف: کیفیت تدریس در دانشگاهها مسئله مهمی است که در سالیان اخیر بدان تاکید شده است. هدف این پژوهش تدوین مدلی برای کیفیت تدریس اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی امین است.
روششناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع دادهها آمیخته است. جمعآوری اطلاعات از طریق متون، نظریه ها، مدل ها و پژوهشهای مرتبط و مصاحبه اولیه و تشکیل گروه کانونی به استعداد 6 نفر و سپس از طریق نمونه گیری هدفمند و مصاحبه نیمه ساختار یافته با 15 نفر از خبرگان دانشگاه خواسته شده تا درباره میزان اهمیت ابعاد، مولفهها وشاخصهای شناسایی شده و ابعاد، مولفهها و شاخصهای مطرح نشده را در سئوال بازبیان کنند. برای به دست آوردن اعتبار و روایی دادهها از دوروش بازبینی مشارکت کنندگان و مرور خبرگان غیر شرکت کننده در پژوهش استفاده شده است. دادهها از طریق میانگین و آزمون تی تک نمونه ای بررسی و بر اساس نرم افزار مکس کیودی 2018 مدل نهایی تدوین شد.
یافته ها و نتیجه گیری: یافته ها نشان میدهد مدل پیشنهادی کیفیت تدریس در دانشگاه علوم انتظامی دارای 4بعد، طراحی تدریس، اجرای تدریس، ارزشیابی و ویژگیهای فردی مدرس، 12 مولفه و 63 شاخص است. در بین مولفهها، تدوین طرح درس و ویژگی اخلاقی مدرس (میانگین07/9 ) و در بین شاخصهای کیفیت تدریس، علاقه مندی به تدریس (میانگین33/9) ارزشیابی تکوینی (میانگین27/9)، استفاده از فناوری آموزشی، تجربه مدرسان، تعامل دانشجویان با مدرسان (میانگین 13/9) بیشترین ضریب اهمیت را داشتهاند.