چکیده:
ثبات اقتصادی از مباحث مهم و کلیدی و از شرائط اساسی پیشرفت هر کشور میباشد؛ زیرا بدون تحقق این شرط، افق آینده برای سرمایه گذاری و تولید روشن نیست و برنامه ریزی برای فعالیت اقتصادی سود آور، با مشکل مواجه میشود. با ثبات اقتصادی، شرایط پایداری وجود دارد. که افراد جامعه، نسبت به تامین نیازهای حیاتی و ضروری آینده خود و تولید کننده، نسبت به سودآوری فعالیت اقتصاد خود، نگران نوسانات اقتصادی نیست. از سوی دیگر، از آنجا که اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است درونزا و بروننگر، که با استفاده از نیروها، منابع، استعدادهای داخلی و توانهای مردمی، مسیر رشد اقتصادی و پیشرفت جامعه را میپیماید، میتواند اقتصادی کشور را در بالاترین سطح تامین کند. در این مقاله، تلاش شده است با توجه به ویژگیهای یک اقتصاد با ثبات در سطح کلان و اهمّ راهبردها و الزامات اقتصاد مقاومتی، رابطه ایندو، با یکدیگر بررسی شده و اثبات گردد که در شرایط موجود کشور تنها با تحقق اقتصاد مقاومتی میتوان به ثبات اقتصادی دست یافت.
خلاصه ماشینی:
شبهه در حقوق کیفری نیز، گاهی در عنصر قانونی یعنی خود حکم قانونگذار است و گاهی شبهه در عنصر معنوی و گاهی شبهه در عنصر مادی میباشد، که همان شبهه در تحقق جرم است، شمول قاعده در این موارد نیز پذیرفته شده است، شبهه جدید دیگری در فقه مطرح میشود و آن شبهه در توبه است، که اگر شبهه در احراز توبه نیز وجود داشته باشد، حد برداشته میشود.
در حالیکه در فقه امامیه عمدتا شبهات به موارد جهل به موضوع اختصاص یافته است؛ مانند اینکه کسی ادعا کند که نمیدانسته این عمل، جرم است، اما بهنظر این قاعده در شبهات حکمیه مانند اینکه اگر کسی مرتکب جرمی شود که حد الهی بر آن مترتب میشود و سپس ادعا کند که نمیدانستم این کار جرم است، جاری و ساری است و حد از این شخص دفع میشود.
1- بررسی و تحلیل واژگان در ابتدا لازم است به بررسی واژگان کلیدی این نوشتار یعنی، شبهه، حد و درأ پرداخته شود: 1-1 شبهه نکته مهم در مفاد قاعده مفهوم شبهه است، شبهه از «شبه» گرفته شده و در لغت به معنای «التباس» (جوهری، 1407، ج6، ص2236)، «پوشیدگی کار و مانند آن» (سیاح، 1365ش، ج2، ص698) آمده است.
مثلا در مورد قذف که به معنای نسبت دادن زنا یا لواط به دیگری است، این بحث وجود دارد: آیا نسبت دادن دو عمل فوق فقط باید با لفظ صورت بگیرد و در نتیجه کسی که به وسیلهای غیر از الفاظ، همچون عکس و نقاشی و مجسمه و نوشته، زنا یا لواط را به کسی نسبت داده، مرتکب جرم قذف نشده است؟برخی از فقهاء (فاضللنکرانی، 1375، ج1، ص525) با پیش کشیدن قاعدة درأ، مصداق متیقن قذف را نسبت دادن به وسیلة لفظ میدانند.