چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان همخوانی و هماهنگی سه برنامه درسی قصد شده، اجرا شده وکسب شده دانشگاه فرهنگیان در ایجاد شایستگی های مورد انتظار معلمان از نظر اولین دانش آموختگان رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان اصفهان انجام شده است. این پژوهش از جمله پژوهش های کیفی است که داده های موردنظر از طریق مصاحبه نیمه ساختارمند با 20 نفر دانشجوی فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان اصفهان در سال 95 جمع آوری گردید. تحلیل داده ها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری وگزینشی با استفاده از نرم افزار MAXQDA10 صورت پذیرفت. و از میان کدهای استخراج شده هفت مفهوم و پنج مضمون به دست آمد. نتایج در دو بخش برنامه درسی اجرا شده و برنامه درسی کسب شده طبقه بندی شده و در هر بعد با شایستگی های قصد شده در برنامه درسی تربیت معلم مقایسه شد. یافته حاکی از آن بود که تخصص اساتید، روش های تدریس دانشجو محور، انگیزه دانشجویان، محتوای دروس، انتقال کاربردی دانش با توجه به رشته آموزش ابتدایی، ایجاد فرصت در به عمل در آوردن آموخته ها در محیط واقعی از عوامل مهم و تاثیر گذار در همخوانی برنامه درسی اجرا شده وکسب شده می باشد. یافته ها در بعد برنامه قصد شده نیز این نتیجه را در برداشت که از دید دانش آموختگان شایستگی های عمومی کمترین میزان مطلوبیت را برخوردار بوده ودر محیط حرفه ای کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. شایستگی های ارائه شده در سه حیطه دیگر به نسبت بهتر بوده ودر این میان شایستگی تربیتی موضوعی از اهمیت بیشتری برخوردار است.
خلاصه ماشینی:
یافته های پژوهش کیان و مهرمحمدی (1392) نشان می دهد که وضیعت برنامه درسی تربیت معلم رشته آموزش ابتدایی در درس هنر، از نظر به روز بودن و جدید بودن در حد بسیار ضعیف است بدین منظور نیاز است تا اصلاحاتی در این زمینه لحاظ شود و دانشجو معلمان با چگونگی کاربرد موثر برنامه درسی هنر آشنا شده تا بتوانند به پرورش خلاقیت دانش آموزان آینده خویش بپردازند.
ضعف آموزشی: در قسمت ضعف آموزشی به ویژگی های مختلفی پیرامون ویژگی های حرفه ای اساتید و شیوه عمل آنها و عوامل موثر در آموزش اشاره شده است که در ذیل بیان می گردد: نتایج حکایت از آن داشت که میان تخصص استاد در تدریس و ایجاد شایستگی های معلمی ارتباط وجود دارد که البته تعدادی از دانشجویان اظهار نمودند که برخی اساتید در دروس حوزه ی عمومی، موضوعی و موضوعی تربیتی فاقد تخصص لازم بوده و بار علمی کافی را دارا نمی باشند و به خوبی از عهده پاسخ گویی به سوالات پیش آمده برای دانشجویان برنمی آیند.
براساس هدف شماره دو در برنامه درسی قصد شده دانشگاه فرهنگیان آن است که معلم بتواند مبتنی بر اصول و مبانی تربیت اسلامی و یافته های علمی برای تاثیر گذاری مثبت بر رفتار دانش آموزان و تقویت هویت ایرانی- اسلامی تصمیماتی را در سطح درس و مدرسه اتخاذ نماید (معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان،1395).
(eds) Mathematics Curriculum in School Education.