چکیده:
از آنجایی که مهارتهای زندگی، بر بسیاری از جنبه های زندگی افراد تاثیر دارد، لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روان و عملکرد تحصیلی در دانش¬آموزان شهر تهران انجام گرفته است. روش پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه آزمایش و گروه گواه بود. برای انجام این پژوهش از بین کلیه دانش¬آموزان دختر پایه سوم دبستانهای شهر تهران، تعداد 50 نفر به شیوه در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه (هرجلسه 45 دقیقه)، طی یک دوره سه ماهه، تحت مداخله آموزش مهارتهای زندگی قرار گرفتند. جهت جمع آوری داده ها از پرسش نامه سلامت عمومی گلدبرگ (GHQ-28) و معدل کل نمره های درسی امتحانات ماهانه دانش آموزان استفاده گردید. داده های جمع آوری شده از طریق نرم افزار SPSS به روش تحلیل کوواریانس چندگانه و آزمون ویلکاکسون و یومن-ویتنی، تجزیه و تحلیل شدند. نتایج یافته ها نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی توانسته است سلامت روان و عملکرد تحصیلی دانش آموزان را بهبود بخشد و افراد مورد مطالعه شرکت کننده در آزمایش در پس آزمون به طور معناداری، سلامت روان مطلوبتر و عملکرد تحصیلی بهتری را نشان دادند (05/0 p<). به نظر می رسد آموزش مهارتهای زندگی می تواند موجب ارتقای سطح سلامت روان کودکان و بهبود عملکرد تحصیلی ایشان گردد. بنابراین برنامه ریزی برای ارائه چنین آموزش هایی به دانش آموزان، اهمیت ویژه ای دارد.
خلاصه ماشینی:
بررسی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روان و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر پایه سوم مقطع ابتدایی مهناز کهریزه 1 1 کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی.
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا(س) چکیده از آنجایی که مهارتهای زندگی، بر بسیاری از جنبه های زندگی افراد تاثیر دارد، لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روان و عملکرد تحصیلی در دانشآموزان شهر تهران انجام گرفته است.
مجموعه کلی این مهارتها در جهت پیشگیری و درمان اصلاح Diseth Kaplan & Flum Achievement Academic Performance Anthony Kemmelmeier Kim & Seo Vedel General Health Mental Health Johnson Life Skills Training گرفته میشوند و مبتنی بر یک ساختار تئوریکی هستند که دارای اهداف کلی مشاوره بهداشت روانی است (آقاجانی، 1387).
با توجه به موارد عنوان شده در این پژوهش به دنبال یافتن پاسخی برای این سوال بودیم که آیا آموزش مهارتهای زندگی تاثیری در وضعیت سلامت روان و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارد؟ امید است یافتههای حاصل از این مطالعه به عنوان پایهای برای دیگر مطالعات باشد.
بحث و نتیجهگیری مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روان و عملکرد تحصیلی در دانشآموزان دختر پایه سوم مقطع دبستان شهر تهران انجام گرفت.
یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی موجب بهبود وضعیت سلامت روان دانشآموزان و ارتقای عملکرد تحصیلی آنان میگردد.
به طور کلی، یافتههای پژوهش حاضر و پژوهشهای مشابه حاکی از آن است ک Bo Mishara Martin & Jones Victoria رهگذر آموزش مهارتهای زندگی میتوان به ارتقاء سطح سلامت روانی و بهبود عملکرد تحصیلی کودکان و نوجوانان همت گماشت.