چکیده:
تقلب نه تنها کیفیت سیستم آموزشی را تحت تأثیر قرار میدهد بلکه موجب اشاعهی ناعدالتی میگردد. در این پژوهش رابطهی ساختاری جهتگیری هدف و نگرش به تقلب با میانجیگری انگیزش تحصیلی مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری بود، به همین منظور 110 دانشجو دانشگاه ارومیه از بین 185 دانشجوی متقلبی که در بازهی زمانی 1392 تا 1395 از طرف کمیتهی انضباطی حکم اخطار دریافت کرده بودند، بصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. این افراد مقیاسهای جهتگیری هدف، مقیاس انگیزش تحصیلی و مقیاس نگرش به تقلب را تکمیل کردند. برای تحلیل نتایج مدلیابیمعادلات ساختاری(SEM) از نرمافزارAMOS استفاده شد. نتایج نشان داد که ضرایب استاندارد مسیرهای جهتگیری هدف به انگیزش تحصیلی(53/0=β)؛ جهتگیری هدف به نگرش به تقلب(69/0=β) و انگیزش تحصیلی به نگرش به تقلب (39/0=β) معنیدار است. همچنین نتایج آزمون بوت استراپ نشان داد مسیر غیرمستقیم جهتگیری هدف به نگرش به تقلب از طریق انگیزش تحصیلی معنیدار میباشد. با توجه به این یافتهها انگیزش تحصیلی میتواند رابطهی بین جهتگیری هدف با نگرش به تقلب را تحت تأثیر قرار دهد
In present research the structural equation modeling of the relationship between goal orientation and Attitudes toward cheating with mediating role of academic motivation was studied. In a descriptive correlational study, 110 students were selected with simple <em>random sampling</em> method from 185 dishonest students who were received warning letter from university disciplinary committee within the period of 2013-2017. They completed goal orientation, attitude to cheating and academic motivation scales. For analysis, structural equation modeling(SEM) was used. The results showed that the standard coefficients of goal orientation to academic motivation (β=0.53), goal orientation to attitude toward cheating (β=0.69) and academic motivation to attitude to cheating (β=0.39) paths were significant. As well as bootstrap test results demonstrated that goal orientation to attitude to cheating by mediating of academic motivation indirect path (β=0.39) was significant. According to these findings academic motivation can affect the relationship between goal orientation and attitude to cheating
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش رابطه ی ساختاری جهت گیری هدف و نگرش به تقلب با میانجیگری انگیزش تحصیلی مورد بررسی قرار گرفت .
ir Structural Equation Modeling of the Relationship Between Goal Orientation and Attitudes Toward Cheating: Academic Motivation as a Mediating Variable Nafiseh Bakhtiyari Khoee Esmaeil Soleimani Data of recript: 2018.
24 Abstract In present research the structural equation modeling of the relationship between goal orientation and Attitudes toward cheating with mediating role of academic motivation was studied.
They completed goal orientation, attitude to cheating and academic motivation scales.
As well as bootstrap test results demonstrated that goal orientation to attitude to cheating by mediating of academic motivation indirect path (β=0.
According to these findings academic motivation can affect the relationship between goal orientation and attitude to cheating.
Keywords: Academic Motivation, Attitude toward Cheating, Goal Orientations مقدمه سیر صعودی مدرک گرایی در کشور مشکلات زیادی را به همراه داشته است .
بحث و نتیجه گیری هدف از اجرای این پژوهش ، بررسی رابطه ی بین جهت گیری هدف و نگرش به تقلب با میانجی گری انگیزش تحصیلی است .
از جمله یافته های مهم این پژوهش وجود رابطه ی معنی دار بین جهت گیری هدف با نگرش به تقلب است .
Linnenbrink Pintrich تحصیلی و نگرش به تقلب با انگیزش تحصیلی رابطه وجود دارد، همچنین به پژوهش های هم سو نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت .