چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مشغولیت تحصیلی بر سرمایه روانشناختی دانشآموزان انجام شد. طرح پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. بدین منظور از بین 546 دانشآموز دختر مدارس دولتی شهر قم در سال تحصیلی 98-1397، 50 دانشآموز پس از همتا شدن بر اساس سن، جنسیت، پایه، رشته تحصیلی و معدل به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحله ای انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. هر دو گروه پرسشنامۀ سرمایههای روانشناختی لوتانز را بهعنوان پیشآزمون و پسآزمون تکمیل کردند. گروه آزمایش 12 جلسۀ 75 دقیقهای، آموزش مشغولیت تحصیلی را دریافت کرد اما گروه کنترل در انتظار آموزش ماند. دادهها با نرم افزار SPSS و روش آماری کوواریانس و کوواریانس چند متغیره تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد، آموزش مشغولیت تحصیلی باعث افزایش سرمایه روانشناختی میگردد. بر طبق نتایج با توجه به اثربخشی آموزش مشغولیت تحصیلی به نظر می رسد میتوان این روش را بر روی طیف وسیعی از ویژگیهای تحصیلی دانش آموزان به کار بست که البته نیاز به تحقیقات تکمیلی دارد.
The purpose of this study was Determine the effectiveness of academic engagement education on students' psychological capital. The research design was a quasi-experimental and pre-test and post-test with control group for this purpose, 546 female students in public schools in Qom during the academic year of 2018-19 selected 50 students after matched by age, gender, grade, and field of study, using a multi-stage cluster random sampling method. And were randomly assigned to two experimental and control groups. Both groups completed the Lathan’s Psychological Capital Questionnaire as a pre-test and post-test. The experimental group received 12 sessions of 75 minutes of engagement education, but the control group was waiting for training. Data were analyzed using SPSS software, covariance and multivariate covariance. Findings of the research showed that academic engagement training increases the psychological capital. According to the results, considering the effectiveness of educational engagement training, it seems that this method can be applied to a range of students' academic Features, which requires additional research.
خلاصه ماشینی:
استادیار گروه روانشناسی تربیتی ، واحد علوم تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران The Effectiveness of Teaching Academic Engagement on sychological Capital Female Students Secondary School Fahimeh Hassani, Fariborz Dortaj, Fariborz Bagheri, Aboutaleb Saadati Shamir Data of recript: 2018.
08 Abstract The purpose of this study was Determine the effectiveness of academic engagement education on students' psychological capital.
Keywords: Academic Engagement, Psychological Capital, Education, Students مقدمه لازمة دگرگونی در آموزش وپرورش ، توجه به توانایی های عاطفی ، روانی و انگیزشی دانش آموزان در برنامه های آموزشی است .
González, Paoloni, Donolo, and Rinaudo 5.
Moreira, Dias, Matias, Castro and et al 3.
خلاصه آزمون آنکوا بین گروهی جهت بررسی تأثیر آموزش مشغولیت تحصیلی بر سرمایه روان شناختی (رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج جدول ٣ ، نشان می دهد که با کنترل اثر پیش آزمون ، سطح معنی داری F مربوط به گروه ها برابر با ٠.
بنابراین می توان نتیجه گرفت که آموزش مشغولیت تحصیلی ، موجب افزایش مؤلفه های "خودکارآمدی " ، "امیدواری " ، "تاب آوری " و "خوش بینی " دانش آموزان شده است .
بحث و نتیجه گیری هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزشی مشغولیت تحصیلی بر سرمایه روان شناختی دانش آموزان است .
به عبارت دیگر مداخلة آموزشی مشغولیت تحصیلی بر افزایش مؤلفه های سرمایه روان شناختی شامل خودکارآمدی ، امیدواری ، تاب آوری و خوش بینی ، تأثیر داشته است .
TschannenMoran, Bankole, Mitchell and Moore 3.
Psychological Capital Predicts Academic Engagement and WellBeing in Filipino High School Students.