چکیده:
هدف از پژوهش حاضر تحلیل اثر مشارکت ورزشی بر سرمایه اجتماعی مبتنی بر نقش واسطه ای رسانه و قابلیت تعاملی افراد بود. روش از نظر نوع توصیفی همبستگی، از نظر استراتژی فرایندی، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش جمع آوری دادهها میدانی میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل شهروندان استان گیلان دارای فعالیت ورزشی بودند و نمونه آماری براساس جدول مورگان با بیش از 10 هزار نفر به تعداد 384 نفر برآورد گردید. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه مشارکت ورزشی، پرسشنامه مشارکت در فضای مجازی ورزشی، پرسشنامه قابلیت تعاملی و پرسشنامه سرمایه اجتماعی بودند که هر کدام 4 بُعد و 16 سؤال را دربرمی گرفت. جهت ارزیابی روایی محتوایی و صوری، نظرات و پیشنهادهای شش کارشناس خبره ورزش همگانی و شش متخصص مدیریت ورزشی در بازبینی ابزارها اعمال شد. از روش تحلیل عاملی تاییدی و تحلیل مسیر در نرم افزار پی ال اس جهت بررسی روایی سازه و تحلیل فرضیات اصلی استفاد شد . نتایج نشان داد که مشارکت ورزشی دارای اثر مستقیم و معنیداری بر مشارکت رسانهای، قابلیت تعاملی و سرمایه اجتماعی بود. ضمنا آزمون سوبل در تحلیل روابط میانجی نشان داد که اثر غیر مستقیم مشارکت ورزشی بر سرمایه اجتماعی از هر دو مسیر میانجی مشارکت رسانهای و قابلیت تعاملی از اثر مستقیم آن بیشتر است. بنابراین میتوان بیان کرد هر چند مشارکت ورزشی به طور مستقیم سبب افزایش سرمایه اجتماعی میشود، اما مداخلاتی مانند آموزش تعاملات و مشارکت رسانهای اثر آن را افزایش می دهد
The aim of the present study was to analyze the effect of sports participation on social capital based on the mediating role of media and interactive ability of individuals. The method is described-correlational, in terms of process strategy, for the purpose of application and in terms of field data collection method. The population of the study consisted of citizens of Guilan province with athletic activities and the sample was estimated based on the Morgan table with more than 10,000 people in 384 people. The research tools included sport participation questionnaire, Participate in sports cyberspace questionnaire, interactive capability questionnaire, and social capital questionnaire, each containing 4 dimensions and 16 questions. To evaluate the content and formality, comments and suggestions were made by six expert sports for all and six sports management specialist in reviewing the tools. Confirmatory factor analysis and path analysis using PPL software were used to study the construct validity and analysis of the main hypotheses. The results showed that sport participation had a direct and significant effect on media participation, interactivity and social capital. Meanwhile, Sobel's test in the analysis of mediator relations showed that the indirect effect of sports participation on social capital from both the medium of media participation and the interactive capability is more than its direct effect. Therefore, it can be argued that although sports participation directly increases social capital, interventions such as training interactions and media participation increase its impact.
خلاصه ماشینی:
فارادولی و همکاران ( 2017 ) در بررسی نقش شبکههای اجتماعی در زندگی زنان نشان دادند که شبکههای اجتماعی در بیشتر جنبهها بهجز در بخشهای مرتبط با تغذیه و فعالیت بدنی، نقشی منفی در زندگی زنا Sseippel Downward, Pawlowski & Raseiute Lindström Berra, Zhang, Pease & Gaa در داخل کشور، شارعپور و حسینی راد (1387) در بررسی رابطة بین سرمایة اجتماعی و مشارکت ورزشی در شهر بابل نشان دادند که مؤلفههای ارتباطات دوستانه، اعتماد به دوستان، اعتماد به همسایگان، روابط همسایگی و انجام فعالیتهای داوطلبانه، همبستگی معناداری با مشارکت ورزشی دارند.
براساس یافتههای پژوهش پیشنهاد میشود در بازاریابی اجتماعی برای ورزش، به انتقال بهتر اطلاعات و ارتقای دانش ، بیشتر به جنبههای ارتباطی و تعاملی تأکید شود؛ زمینة آموزش انواع الگوهای صحیح فعالیت بدنی، در فضاهای عمومی و جمعی فراهم شود؛ در برنامهها و محتواهای رسانهای بر مؤلفههای نگرشی مثبت، مقدم بر سایر مقولهها تمرکز شود؛ به تفاوتهای بین انواع رسانههای فعال در کشور و کارکردهای آنها در ترویج مشارکت ورزشی توجه شود و براساس معیارهای مشخص اولویتبندی شوند؛ ارتباط نیازها و علاقههای مشارکتکنندگان در ورزش همگانی با انواع رسانهها و نقشهای چندگانة آنها، ازطریق نظرسنجیهای رسانهای تعیین شود؛ مراکز و سازمانهای متولی ورزش همگانی ، در ابعاد تبلیغاتی و خدماتی به استفادة مناسب از رسانههای مجازی و شبکههای اجتماعی جدید توجه ک Ruddock; Hutchins & Rowe تشکر و قدردانی در پایان، از همکاری و مساعدت هیئت ورزشی همگانی استان گیلان نهایت تشکر و قدردانی میشود.