چکیده:
هدف پژوهش، فراتحلیل تحقیقات انجام شده درزمینة اثربخشی آموزش فرزندپروری مثبتبر کاهش اختلالات برونریزیشده در کودکان و مشکلات والدگری بود. روش پژوهشفراتحلیل بود که با درهمآمیختگی نتایج حاصل از تحقیقات مختلف، میزان اندازة اثرآموزش فرزندپروری مثبت را بر کاهش اختلالات برونریزیشده در کودکان و مشکلاتوالدگری مشخص کرده است. جامعة آماری، همة تحقیقات چاپ شده در مجلات علمی- پژوهشیدر طی سالهای 94-88 بود که در ایران انجام شده، حجم نمونة مناسبی داشته و از لحاظروششناسی شرایط لازم را داشتهاند. بدین منظور از بین 12 پژوهش، 11 پژوهش که ازلحاظ روششناختی مورد قبول بود، انتخاب و فراتحلیل بر روی آنها انجام گرفت. ابزارپژوهش چکلیست فراتحلیل بود و پژوهش حاضر مبتنی بر 306 نمونه و 11 اندازه اثر است.یافتهها نشان داد میزان اندازه اثر مداخله فرزندپروری مثبت بر کاهش اختلالات برونریزیشده و مشکلات والدگری 82/0d= (00001/0 p≤) وهماهنگ با جدول کوهن، بالا بود. بالاترین اندازه اثر مربوط به پژوهش جلالی وهمکاران (06/1) و پایینترین اندازه اثر به پژوهش معصومیزارع و همکاران (61/0)اختصاص یافت. نتیجة فراتحلیل، بیانگر تأثیر زیاد مداخله فرزندپروری مثبت بر کاهشاختلالات برونریزیشده در کودکان و مشکلات والدگری است.
The goal of this study is meta-analysis of researches about effectiveness of Triple P-Positive Parenting Program on reduction of Externalizing Disorders in children and parenting problems. This study with meta-analysis or integrating the results of different studies, determine the effect size of Triple P-Positive Parenting Program on reduction of Externalizing Disorders in children and parenting problems. For this purpose out of 12 studies,11 studies which have proper methodology were selected and meta-analysis conducted on them. The research instrument was meta-analysis checklist. This study includes 306 subjects and 11 effect sizes. The results of meta-analysis indicated high significant effect size for triple p-positive parenting program on reduction of externalizing disorders in children and parenting problems(d= 0/82, p= 0/00001). According to Cohen’s table its high effect size, and it means of intervention have proper effect.
خلاصه ماشینی:
روش پژوهش فراتحلیل بود که با درهمآمیختگی نتایج حاصل از تحقیقات مختلف، میزان اندازة اثر آموزش فرزندپروری مثبت را بر کاهش اختلالات برونریزیشده در کودکان و مشکلات والدگری مشخص کرده است.
فرزندپروری مثبت، اختلالات برونریزیشده، مشکلات والدگری، فراتحلیل Meta-Analysis of Effectiveness of Triple P-Positive Parenting Program on reduction of Externalizing Disorders in children and parenting problems Mansoureh Bahramipour.
Abstract The goal of this study is meta-analysis of researches about effectiveness of Triple P-Positive Parenting Program on reduction of Externalizing Disorders in children and parenting problems.
This study with meta-analysis or integrating the results of different studies, determine the effect size of Triple P-Positive Parenting Program on reduction of Externalizing Disorders in children and parenting problems.
The results of meta-analysis indicated high significant effect size for triple p-positive parenting program on reduction of externalizing disorders in children and parenting problems(d= 0/82, p= 0/00001).
درواقع این پژوهش با استفاده از روش فراتحلیل در پی پاسخگویی به این پرسش است که میزان اندازه اثر مداخلات به روش آموزشی فرزندپروری مثبت بر کاهش اختلالات برونریزیشده در کودکان و مشکلات والدگری در ایران چقدر است.
روش اجرا و تحلیل دادهها روش اجرای پژوهش، مطالعه و جمعآوری نتایج تحقیقات چاپ شده در مجلات علمی-پژوهشی است که در ایران در طی سالهای 94-89 درزمینة آموزش فرزندپروری مثبت بر کاهش اختلالات برونریزیشده کودکان و مشکلات والدگری انجام شده بود.
بحث و نتیجهگیری هدف پژوهش، فراتحلیل تحقیقات انجام شده درزمینة اثربخشی آموزش فرزندپروری مثبت بر کاهش اختلالات برونریزیشده در کودکان و مشکلات والدگری بود.
Behavioral outcomes of parent – child interaction therapy and triple p-positive parenting program: A review & Meta – Analysis.