چکیده:
هدف: پژوهش حاضر به منظور مطالعه رابطه بین سعه صدر و تواضع آموزشی با عدالت آموزشی انجام شده است. روش: این پژوهش به روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شده و جامعه آماری آن، شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات در سال تحصیلی 96-1395 به تعداد 1340 نفر است. با استفاده از شیوه نمونهگیری طبقهبندی متناسب با حجم، در نهایت 302 نفر به طور تصادفی برای تحقیق انتخاب شدند. ابزار پژوهش عبارت است از: پرسشنامه عدالت آموزشی شفیعپور مطلق(1395)(92/ 0=α)، پرسشنامه محققساخته سعه صدر(94/ 0=α) و پرسشنامه محققساخته تواضع آموزشی(91/ 0=α). برای تجزیه وتحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه گام به گام و مدل معادله ساختاری استفاده شده است. یافتهها: بین سعه صدر و تواضع آموزشی با عدالت آموزشی، در سطح 05/ 0 >p، رابطه معنادار و مثبت وجود دارد. بهبود نگرش دانشجویان، رابطه بین سعه صدر و تواضع آموزشی با عدالت آموزشی را در سطح 05/ 0 >p واسطهگری میکند. نتیجهگیری: برای بهبود عدالت آموزشی ادراک شده نزد دانشجویان باید اساتید از سعه صدر و تواضع آموزشی برخوردار باشند.
Objectives: The purpose of thisresearch is to study the relationship betweenEducational glosbe and Humility with Educational Justice. Method: Methodology of this research was descriptive- correlation. Statistical community include all of Mahallat branch's students (N=1340). The way of sampling was Stratified Sampling randomly selected (n=302). The instruments of research were three types; educational justice9shafiepour motlagh,2016)(α=0/92) , Made researcher questionnaire of educational glosbe (α=0/94) , Made researcher questionnaire of educational Humility (α=0/91). Data analyzed by Pearson correlation test, multiple step by step regression, and SEM. Results: The results revealed that there were positive and significance relationship between Educational glosbe and Humility with Educational Justice (P Conclusion: Developing Educational glosbe and Humilitymake educational justice.
خلاصه ماشینی:
روش: اين پژوهش به روش توصيفي از نوع همبستگي انجام شده و جامعۀ آماري آن، شامل کليۀ دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد محلات در سال تحصيلي ٩٦-١٣٩٥ به تعداد ١٣٤٠ نفر است .
(نراقي، ١٣٨٦) مطالعات نشان دادهاند که عدالت آموزشي ادراک شده نزد دانشجويان ضعيف است (مگنوس،١ ٢٠١٦؛ برنهارد،٢ ٢٠١٦) و از سويي، رفتار اساتيد به لحاظ اخلاقي ميتواند در فرايندهاي يادگيري و تغيير نگرش دانشجويان براي فعاليتهاي علمي و تحقيقاتي اثرات شگرفي داشته باشد(باسي،٣ ٢٠١٠)؛ لذا به دليل تأثير اخلاق اساتيد بر ادراک عدالت آموزشي، مسئلۀ اصلي تحقيق حاضر اين است که : رابطۀ بين سعۀ صدر و تواضع آموزشي با عدالت آموزشي چگونه است ؟ ب) پيشينۀ تحقيق داشتن سعۀ صدر و تواضع آموزشي از سوي معلمان و اساتيد، از فضـايل اخلاقـي محسـوب مـيشـود و بـراي جلـب نظرات دانشجويان به يادگيري و فعاليتهاي علمي، لازم و ضروري است (شفيع پور مطلق ، ١٣٩٥).
هـ) يافته هاي تحقيق فرضيۀ اول: بين سعۀ صدر آموزشي(روحيۀ تحمل ، ياري رساندن و پايبندي به قواعد) و عدالت آموزشي، رابطۀ معنادار و مثبت وجود دارد.
بر اساس يافته هاي جدول ٣، بين سعۀ صدر آموزشي(روحيۀ تحمل ، ياري رساندن و پايبندي به قواعد) و عدالت آموزشـي، در سطح ٠٠٥>P، رابطۀ مثبت و معناداري وجود دارد.
(رايس ٢ و همکاران، ٢٠٠٨) نتايج تحقيق در خصوص فرضيۀ دوم نشان داد بين تواضع آموزشي(دلسوزي و همدردي، عدم خود برتربينـي) و عدالت آموزشي، رابطۀ معنادار و مثبت وجود دارد.
"The Study of the Relationship between Educational Justice and Academic Burnout among Students of the University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences".