چکیده:
هدف این پژوهش تعیین اثربخشی بازیدرمانی مبتنی بر رابطه والدـکودک بر افزایش خودکارآمدی و بهبود رابطه مادرـکودک بود. طرح پژوهش از نوع شبهتجربی همراه با پیشآزمون، پسآزمون، گروه گواه و پیگیری بود. جامعه آماری شامل تمام مادران دارای کودکان 3 تا 5 سال که به مهدکودکهای تهران میرفتند، بود. از بین مادرانی که در مقیاس رابطه والدـکودک (پیانتا، 1992) و خودکارآمدی والدگری (دومکا و دیگران، 1996) نمره پایینی کسب کردند، 30 نفر انتخاب شدند و بهطور تصادفی در 2 گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. مادران در مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری مقیاسها را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر تحلیل شدند. بر اساس نتایج،بازی درمانی مبتنی بر رابطه والدـکودک منجر به افزایش چشمگیر خودکارآمدی والدگری شد. همچنین این مداخله، باعث افزایش معنادار نمره کلی مادران در مقیاس رابطه مادرـکودک و حوزه نزدیکی و کاهش معنادار نمرهها در حوزههای تعارض و وابستگی شد. به نظر میرسد بازیدرمانی مبتنی بر رابطه والدـکودک میتواند به عنوان مداخلهای اثربخش در حوزه کودک مورد استفاده قرارگیرد.
<span>The aim of this study was to investigate the effectiveness of child-parent relationship therapy in enhancing self-efficacy and improving mother-child relationship. The study design was quasi-experimental with pretest-posttest, control group, and follow-up. The study population consisted of all mothers with 3 to 5 year-old children attending to Tehran kindergartens. 30 mothers were selected among mothers who had received low scores in Child-Parent Relationship Scale (Pianta, 1992) and Parenting Self-Agency Measure (Dumka et. al, 1996). Mothers completed the scales in pre-test, post-test and follow-up steps. The data were analyzed using repeated measurement analysis of variance. Based on the results, child-parent relationship therapy significantly increased parental self-efficacy. It also resulted in a significant increase in overall score of child-parent relationship scale and closeness dimension and a significant reduction in the dependency and conflict dimensions. It seems that child-parent relationship therapy is an effective intervention in increasing parental self-efficacy and improving child-parent relationship</span>