چکیده:
در سازمانهای امروزی، مدیریت دانش موجب تغییرات قابلتوجهی در سطوح مختلف سازمانی میگردد. مؤلفههای انسانی اشتراکگذاری دانش و انگیزه کارکنان بهعنوان اجزای پیادهسازی موفق مدیریت دانش حائز اهمیت میباشند. هدف این مقاله وضعیت یابی مؤلفههای انگیزه کارکنان و اشتراکگذاری دانش قبل و بعد از پیادهسازی مدیریت دانش و ارائه چارچوبی در صنایع برودتی است. در این پژوهش پس از مطالعه مبانی نظری 9 شاخص تأثیرگذار بر انگیزه کارکنان و اشتراکگذاری دانش شامل تعاملات اجتماعی، فرهنگ، هنجارهای ذهنی، کاربرد فناوری رسانه اجتماعی، دانش کارآمد، لذت کمک به دیگران، اعتماد، بازخورد مناسب و درک سودمندی رسانههای اجتماعی شناسایی و آزمون شد. سپس چارچوب وضعیت یابی انگیزه کارکنان و اشتراکگذاری دانش ارائه گردید. بر اساس این چارچوب، وضعیت انگیزه کارکنان و اشتراکگذاری دانش قبل و بعد از پیادهسازی مدیریت دانش در دو شرکت برودتی بر اساس این شاخصها بررسی شد. نتایج نشان داد که انگیزه کارکنان و اشتراکگذاری دانش بعد از پیادهسازی مدیریت دانش در مقایسه با قبل از آن تفاوت معناداری دارد و بهبود یافته است.
با کمک این چارچوب، شرکتهای صنایع برودتی میتوانند تأثیرات پیادهسازی مدیریت دانش را بر دو مؤلفه انگیزه کارکنان و اشتراکگذاری دانش بررسی نمایند.
Knowledge management (KM) makes noticeable changes in different levels of new organizations. Human components related to knowledge sharing and workers motivation are two important components in successful implementation of knowledge management systems. The aim of this study is to determine the situation of knowledge sharing and workers motivation, before and after of implementing knowledge management system and to present a framework for companies active in chilling industry. In this study, we extracted and examined 9 components consist of social interactions, culture, subjective norms, social media, efficient knowledge, helping enjoyment, trust, feedback, and perceiving the usefulness of social media. Also, a framework was presented for knowledge sharing and workers motivation and according to this framework the situation of these two components was indicated before and after implementation of knowledge management system in 2 companies active in chilling industry. As a result, this framework can indicate the situation of knowledge sharing and employees’ motivation before and after implementation of knowledge management in an organization and can help private organizations to improve their current situation. The results showed that employee motivation and knowledge sharing after implementation of KM in comparison with the previous one has a significant difference and improved. With the help of this framework, the chilling industry can examine the impacts of KM implementation on employees’ motivation and knowledge sharing.
خلاصه ماشینی:
وضعیت یابی مؤلفه های انگیزه کارکنان و به اشتراک گذاری دانش قبل و بعد از پیاده سازی مدیریت دانش شعبان الهی * اعظم سورانی ** علی رجب زاده *** چکیده درسازمان های امروزی،مدیریت دانش موجب تغییرات قابل توجهی درسطوح مختلف سازمانی میگردد.
هدف اصلی تحقیق وضعیت یابی مؤلفه های انگیزه کارکنان و اشتراکگذاری دانش قبل و بعد از پیاده سازی مدیریت دانش و بررسی تأثیرگذاری این دو مؤلفه بر یکدیگر در سازمان های خصوصی است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) با بررسی تحقیقات پژوهشگران (بیگی و همکاران ،١٣٩٠؛ رفوآ و همکاران ١٣٩٢؛ العوی ،٢٠٠٩؛ کوارک و پارک ٢٠١٦،١؛ کو و همکاران ٢٠١٦،٢؛ سراجیان و همکاران ، ١٣٩٢؛ چان و ما، ٢٠١٤؛ هانگ ،٢٠٠٥؛ یانگ و پارک، ٢٠١٥؛ بهرینگرو ساسنبرگ ٣ ، ٢٠١٥ ؛ ترکزاده و زینلی، ١٣٩٠؛جابری و همکاران ، ١٣٩١؛ منصور و همکاران ،٢٠١٥؛نیکول و همکاران ،٢٠١٥ ؛چانگ و لی، ٢٠١٣؛چانگ و همکاران ،٢٠١٥؛مانور و آستین ، ٢٠١٤) و با جمع بندی از شاخص های مشترک ادبیات تحقیق مورد بررسی، مؤلفه های انگیزه کارکنان ، اشتراک گذاری دانش در جدول ١، شناسایی شد.
مؤلفه های تعاملات اجتماعی، فرهنگ ، کاربرد فناوری رسانه اجتماعی، هنجارهای ذهنی، دانش کارآمد، لذت کمک به دیگران ، اعتماد، بازخورد مناسب و درک سودمندی رسانه های اجتماعی، تأثیرات مثبتی بر هر دو پارامتر انگیزه کارکنان و اشتراکگذاری دانش دارند.
در این پژوهش جهت پیشگیری از پیچیدگی چارچوب و ارتباط معنایی بین ٥ مؤلفه لذت کمک به دیگران ، اعتماد، بازخورد مناسب ، درک سودمندی رسانه های اجتماعی و دانش کارآمد، به عنوان هنجارهای ذهنی دسته بندی میشود.