چکیده:
پیشرفت در علم و فناوری میان حوزهها، کاربردها، بخشها و اهداف اجتماعی بهطور فزایندهای در حال یکپارچه شدن است. بدینمنظور پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر شاخص های تاثیرگذار فناوریهای نوین همگرا در ارتقاء توان پشتیبان از تولید ملی به رشته تحریر درآمده است و با استناد به اسناد بالادستی و آرای اندیشمندان حوزههای مختلف، شاخصهای این عامل استخراج و با بهرهگیری از پژوهش آمیخته با روش توصیفی و استنباطی تجزیهوتحلیل انجام گردید. بر اساس یافتههای تحقیق مشخص گردید که برای ایجاد جامعه سبز، هوشمند، خلق محصولات جدید و پشتیبانی از تولید ملی و تداوم آن، پنج مولفه «توانایی ظرفیتسازی صنعتی با هوش مصنوعی»، «توان تولید و تامین فناورهای حساس و نوآوری در آن»، «توانایی خدمترسانی به مردم و ارتقای سلامت جامعه با ظرفیتسازی صنعتی»، «توان مدیریت راهبردی و بهینه منابع با فناوریهای همگرا» و «توان بهرهگیری از فناوریهای همگرا در مدیریت دانش» بیشترین اهمیت را دارند. نتایج تحقیق مبین آن است که بکارگیری فناوری نوین همگرا علاوهبر ارتقاء توان پشتیبانی از تولید ملی، باعث ارتقاء کیفیت سلامت محیط، مردم و افزایش تعداد جمعیت و امنیت اجتماعی و اقتصادی شده و در رابطه تنگاتنگی با ایجاد جامعه سبز، هوشمند و خلق محصولات و کالاهای جدید و ظرفیتسازی صنعتی در تولید دارد.
خلاصه ماشینی:
بـر اسـاس يافتـه هـاي تحقيـق مشخص گرديد که براي ايجاد جامعه سبز، هوشمند، خلق محصولات جديد و پشتيباني از توليد ملـي و تداوم آن ، پنج مولفه «توانايي ظرفيت سازي صنعتي با هوش مصنوعي »، «تـوان توليـد و تـامين فناورهـاي حساس و نوآوري در آن »، «توانايي خدمت رساني به مردم و ارتقـاي سـلامت جامعـه بـا ظرفيـت سـازي صنعتي »، «توان مديريت راهبردي و بهينه منابع با فناوري هاي همگرا» و «توان بهره گيـري از فنـاوري هـاي همگرا در مديريت دانش » بيشترين اهميت را دارند.
com ٢- دانش آموخته دوره دکتري رشته مديريت راهبردي ٣- عضو هيئت علمي دانشگاه جامع امام حسين (عليه السلام ) مقدمه در اهميت فراگيري و توليد علم و تاثير آن در اقتدار ملي کشور بيانات فراوني از مقام معظم رهبري حضرت امام خامنه اي (مدظله العالي) بيان شده که به چند نمونه به شرح ذيل اشاره ميگردد: اهميت يادگيري علم ، نوآوري علمي و مبتکرانه و سازنده (١٣٨١/٠٨/٢٢)، برقراري امنيت (١٣٨٧/٠١/٠١)، شکستن مرزهاي دانش و علم (١٣٨٤/٠١/٠١٨)، دستيابي به جهش فناورانه (١٣٨٣/١٢/١٣)، تعيين مرزهاي علمي و مرجعيت علمي دنيا (١٣٨٥/٠٨/١٨)، لزوم تحقيق ، پژوهش ، پيشرفت و نوآوري (١٣٨٩/٠٧/١٤)، استفاده از دانش براي تحصيل ثروت (١٣٨٩/٠٧/١٤) و هم گرايي و هم افزايي انواع دانش هاي مورد نياز کشور براي جستجو و يافتن منطقه هاي تازه ي علمي در اين آفرينش وسيع الهي (١٣٨٩/٠٧/١٤).
مفاهيم يکپارچه ساز شزان که نخستين بار در سال ٢٠٠١ توسط روکو و بينبريج معرفي شدند، به موارد ذيل اشاره دارد: - ايجاد بسترهاي نوين علم و فناوري با استفاده از نتايج جديد تحقيق و توسعه ؛ - بهبود توان بالقوه انسان در فعاليت هايي مانند کار، يادگيري و سالخوردگي؛ - دستيابي به درک بهتر طبيعت ؛ 1 National Nanotechnology Initiative )NNI) - خلق خدمات و کالاهاي جديد معطوف بودند.