چکیده:
با اعمال تحریم های گسترده بانکی از سال 2011، اثربخشی روش های پیشین دچار مشکل شد. در این تحقیق با ایجاد پرسش نامه، نظرهای جمعی از مدیران سابق بانک های ایران در خصوص مقایسه روش های متعارف پرداخت بین المللی بانکی از دیدگاه شش شاخص بیان شده جمع آوری و با روش AHP تحلیل شده است. برای سنجش روایی و پایایی پرسش نامه ها از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد که در توزیع نخست پرسش نامه عدد آلفای کرونباخ 7/0 بوده و با توزیع مجدد آلفای کرونباخ 73/0 به دست آمد که نشانگر پایایی مدل، مناسب بودن سوالات پرسشنامه و همبستگی پایین آنها با یکدیگر است. بر اساس نتایج مدل با توجه به استانداردهای بین المللی و بومی، نظام پرداخت بین المللی ایران باید با اولویت بندی روشهای حساب باز، حواله، برات ساده، اعتبارات اسنادی، حواله با ضمانت نامه بانکی و برات وصولی اسنادی طراحی شود.
خلاصه ماشینی:
شـایان ذکـر اسـت در ایـن مطالعه برای نخستین بار مبتنی بر شش شاخص بومی و جهـانی و بـر اسـاس آرای صـاحب نظـران ، الگوی مطلوب نظام پرداخت بین المللی بانکی کشور با استفاده از روش تحلیل کیفی AHP، استخراج می شود.
در نهایت شش روش استاندارد پرداخت بین المللی شبکه بانکی (یعنی روش های حساب باز، برات ساده ، برات وصولی اسنادی ، حواله ای ، حواله با اخذ ضمانت نامه بانکی و اعتبارات اسـنادی ) بـه عنـوان گزینه های مد نظر تحلیل این مطالعه به منظور مقایسه و اولویت بندی انتخاب می شوند.
برای تحقق هدف مطالعه ، روش های مرسوم پرداخـت بین المللی بانکی با استفاده از سه شاخص بومی عدم وابستگی به پرداخت و نظامات جهانی آن ، عـدم وابستگی به نظام بانکی و عدم وابستگی به نظام پیام رسانی بین المللـی و نیـز سـه شـاخص جهـانی ضریب اطمینان و امنیت ، استاندارد بودن و سرعت انجام ، شش روش متعارف بیـان شـده بـا یکـدیگر مقایسه شده است .
با توجه به اینکه در این مطالعه شش روش متعارف پرداخت بین المللی بـر اسـاس شش معیار انتخابی به صورت دو به دو با یکدیگر مقایسه می شوند، مقتضی است برای اولویـت بنـدی آنها از روش قیاس دو به دویی تحلیل سلسله مراتبی (AHP) استفاده شود.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) بدین ترتیب با عنایت به هدف ، معیارها و گزینه های رقیـب ایـن مطالعـه در مرحلـه نخسـت بـا استفاده از پرسش نامه نوع اول معیارهای این مطالعه (شش شـاخص بـومی و بـین المللـی کارآمـدی روش های پرداخت ) با یکدیگر مقایسه شده و در نهایت با میانگین هندسی نظریات ٢٠ خبره مخاطب (٢٠...