چکیده:
هدف: تبیین روابط ساختاری اثر سبکهای تصمیمگیری بر آمادگی اعتیاد در دوران تحصیلی دانشجویی با در نظر گرفتن نقش میانجی تنظیم شناختی هیجان است. روش: پژوهش حاضر بر اساس هدف، کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری دادهها، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری دانشجویان سال تحصیلی 98- 97 دانشگاه تهران بود. با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی چندمرحلهای، تعداد 610 نفر از دانشجویان انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری شامل پرسش نامههای سبکهای تصمیمگیری، تنظیم شناختی هیجان و آمادگی اعتیاد بودند. تحلیل دادهها با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری با روش کمترین مربعات جزئی انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد راهبرد تنظیم شناختی هیجان منجر به کاهش اعتیاد میشود؛ اما سبکهای تصمیمگیری منجر به کاهش تنظیم شناختی هیجان دانشجویان شده و در نتیجه منجر به افزایش اعتیاد میشود. نتیجهگیری: این مطالعه بر اهمیت توسعه تنظیم شناختی هیجان که میتواند بهعنوان راهبردی موثر در مخاطرات دوران حساس تحصیلی و دانشجویی در نظر گرفت.
Objectives: The explanation of the structural relationships of the decision making styles on the preparation of addiction in the student's academic period is considered by considering the role of the mediating role of the cognitive management strategy of excitement. Method: The present study is based on the purpose of the application, and in terms of data collection method, The statistical population of the new entrance students was Tehran University. Using multistage cluster sampling, 610 students were selected. The instruments used included questionnaire of decision making styles (DMSQ), cognitive emotion regulation (CERQ) and addiction preparedness. Data analysis was performed using structural equation modeling (method of partial least square). Measurement model (Cronbach's alpha, composite reliability, convergent validity, and discriminant validity) and structural model (significant coefficients, factor loadings and the coefficients of determination) were evaluated. Results: The cognitive strategy of excitement suggests reducing addiction; but decision-making styles have led to a reduction in cognitive management of student excitement, resulting in an increase in addiction. Conclusion: This study focuses on the importance of development of cognitive emotion management, which can be considered as an effective strategy in the perilous and academic periods.
خلاصه ماشینی:
Suerken Vincent, O’Grady, & Arria 9.
Zvauya, Oyebode, Day, Thomas, Ferré & Jones 4.
شـــواهـد بیـانگر آن اســـت کـه تنظیم هیجـان بـا موفقیت یا عدم موفقیت در حوزه های مختلف زندگی مرتبط اسـت و دشــواری در تنظیم هیجان یکی از مشــکلات شــایع در افراد سـوءمصـرف کننده مواد است که منجر به شکست در مدیریت حالات عاطفی و هیجانی این گروه از افراد میشـــود (برجعلی ، اعظمی ، چوپان و عرب کوهســـتان ، ١٣٩٥).
D’Alessio, Baiocco & Laghi den Heuvel & Post 3.
مدل یابی معادلات ساختاری پژوهش حاضر به تبیین ارتباط بین سبک های تصمیم گیری (وابســـته ، اجتنابی، منطقی و شـــهودی)، راهبرد تنظیم شـــناختی هیجان و آمادگی اعتیاد در دوره مخاطره آمیز نوجوانی و جوانی میپردازد.
ارتباط متغیر ســـبـک منطقی بـا متغیر آمادگی اعتیاد (٠٢٩-=B، ٨٦١=T) منفی و معنادار اســـت (٠٠٠١ مثبت و معنادار است (٠٠٠١ در تحلیل معادلات ساختاری اثر مستقیم بین چهار سبک تصمیم گیری با تنظیم شناختی هیجان در قالب بخش مدل سـاختاری سنجیده شده است .
برای بررســی فرضــیه های پژوهش مبنی بر این که چهار ســبک تصــمیم گیری چگونه میتواننـد راهبرهـای تنظیم شـــناختی هیجان و آمادگی اعتیاد را پیش بینی نمایند؛ از روش مـدل یابی معادلات ســـاختاری بهره گرفته شـــد.
لذا افزایش سـبک های تصـمیم گیری می توانـد کـاهش تنظیم شـــنـاختی هیجان و آمادگی اعتیاد را پیش بینی نماید.
Cicchetti, Ackerman, & Izard Schulenberg 5.
Parker, Taylor, Eastabrook, Schell, 2.