چکیده:
هدف از مقاله حاضر شناخت تاکتیکهای رسانهای آمریکا برای خنثی سازی و کاهش اثرات تحریمهای وضع شده علیه ایران بود. در همین راستا سوالی که مطرح گردید این بود که ایالات متحده از چه تاکتیکهای رسانهای برای تقویت اثرگذاری تحریمها بر شهروندان و مقامات جمهوری اسلامی استفاده میکند؟ یافتههای پژوهش ما را به تاکتیکهایی همچون شایعه پراکنی، تصویرسازی ذهنی، تخریب روحیه، اغراق و ... رهنمون کرد. نتیجهگیری مقاله نشان داد رسانههای غربی موفق شدهاند در برخی موارد تاثیرات جدی بر ذهن مخاطبان ایرانی گذاشته و مشکلاتی را در حوزه اقتصادی و گاه سیاسی برای دولت ایجاد نمایند. برای انجام پژوهش از روش توصیفی - تحلیلی استفاده گردید.
خلاصه ماشینی:
در همین راستا سوالی که مطرح گردید این بود که ایالات متحده از چه تاکتیکهای رسانهای برای تقویت اثرگذاری تحریمها بر شهروندان و مقامات جمهوری اسلامی استفاده میکند؟ یافتههای پژوهش ما را به تاکتیکهایی همچون شایعه پراکنی، تصویرسازی ذهنی، تخریب روحیه، اغراق و ...
به همین منظور از همان آغاز پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری امریکا در 8 نوامبر سال 2016 تبلیغات جدی و گستردهای علیه برنامه هستهای ایران و توافق برجام به راه افتاد و رئیس جمهور آمریکا قول داد وعده انتخاباتی خود در مورد پاره کردن برجام را عملی سازد.
نهایتاً با خروج آمریکا از برجام این وعده محقق شد و دوره تازهای از تبلیغات درباره اثرات تحریمها بر زندگی مردم شروع گردید تا جائیکه افزایش قیمت دلار، کاهش فروش نفت، محدودسازی دسترسی ایران به منابع درآمدی خود، قطع سوئیفت و دسترسی ایران به شبکه شبکه مالی و پولی بین المللی به عنوان بخشی از تاثیرات تحریمهای جدید مکرر مورد اشاره قرار گرفت.
هر نوع مفهومسازی از امید، ویژگیهای چندبعدی، پویایی، آینده نگر و فرایندنگری آن را منعکس میکند (McClement and Chochinov, 2008) اگر این توصیفات از امید به آینده را بپذیریم آنگاه متوجه خواهیم شد که یکی از ابعاد جنگ روانی آمریکا در وضع تحریمها علیه ایران تخریب روحیه مردم ایران و از بین بردن امید به آینده آنان است.
» (نفیو، 1397، 90) اغراق اغراق یا مبالغه یکی دیگر از شگردهای جنگ روانی آمریکا علیه ایران در تحریمهای وضع شده در سه دهه گذشته بوده است.