چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی دیدگاه معلمان، والدین، مشاوران مدارس و دانشآموزان نسبت به مدرسه تابآور بود. بدین منظور 120 نفر (30 معلم، 30 دانشآموز، 30 نفر از والدین و 30 مشاور) بهروش نمونهگیری خوشهای از سراسر مدارس دخترانه مقطع ابتدایی شهر تهران انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل مصاحبه نیمه سازمانیافته بود که برای چهار گروه بهصورت محورهای متفاوت تدوین و اجرا شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادههای حاصل از مصاحبه، از روش کدگذاری نظری استفاده گردید که در این تحقیق شامل کدگذاری باز برمبنای مقولات استخراج شده از مطالعه مبانی نظری تحقیق، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی میباشد. نتایج حاصل از مصاحبهها نشان داد که عوامل موثر در شکلگیری مدرسه تابآور در سه دسته عوامل متمرکز بر عناصر مختلف موجود در مدرسه، فرد و خانواده شناسایی شدند. بررسی تحقیقات مرتبط نیز نشان داد که عمدتا دو دسته عوامل حفاظتی درونیوبیرونی در مطالعه عوامل موثر بر شکلگیری مدرسه تابآور نقش دارند. از میان عوامل مدرسه، ارتباط موثر معلم و دانشآموزان، فضای فیزیکی، جوّ روانی-اجتماعی مناسب و حمایت اجتماعی، از میان عوامل خانواده، جوّ روانی خانواده، روشهای فرزندپروری و حمایت والدین و از میان عوامل فردی، توانمندیهای شخصیتی و عاطفی مهمترین عوامل بودند.
خلاصه ماشینی:
ديدگاه معلمان ، والدين ، مشاوران مدارس و دانش آموزان نسبت به مؤلفه هاي مدرسه تاب آور: يک مطالعه کيفي The Viewpoints of Teachers, Parents, School Counselors and Students Towards Resilient School: A Qualitative Study ليلا افضلي* Leila Afzali الهه حجازي ** Elaheh Hejazi مسعود غلامعلي لواساني *** Masoud Gholamali Lavasani جواد اژه اي ***** Javad Ejei غلامعلي افروز**** Gholam Ali Afrooz چکيده Abstract هدف از پژوهش حاضر، بررسي ديدگاه معلمان ، والدين ، مشـاوران مـدارس و The purpose of this study was to examine the viewpointsدانش آموزان نسبت به مدرسه تاب آور بود.
مطالعات متعددي حاکي از آن است که درصد قابل توجهي از مشکلات کودکان ، در طول تحول و تا سال هاي بزرگسالي پايدار مي مانند و پيامدهاي زيانباري براي فرد به همراه مي آورند (کلمن ، ودث ورث ، کروديس و جانز، ٢٠٠٨)؛ به علاوه ، بروز مشکلات رفتاري در دانش آموزان ، موجب افزايش خشونت در جوّ مدرسه شده ، عملکرد تحصيلي دانش آموزان را تحت تأثير قرار مي دهد و موجب بروز اضطراب در والدين مي گردد (نجاتي ، ١٣٩١).
1. academic resilience شکي نيست که مهم ترين منبع براي پرورش و بالندگي تاب آوري در کودکان و نوجوانان ، خانواده است .
مزيت برنامه تاب آوري اين است که وقتي محيط محافظ شکل گرفت و فراواني فاکتورهاي محافظ افزايش يافت ، جوّ مدرسه و نحوه مراقبت و همچنين ، دستاودهاي تحصيلي دانش آموزان بهبود خواهد يافت .